Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla vid leverans?  (läst 2506 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Hur gamla vid leverans?
« skrivet: 20 jul-11 kl 13:56 »
Hur gammal bör en kyckling vara innan den är "leveransklar"?
Vi har en tupp som är född 7/5 och som ska flytta till grannen och ett nybyggt hönshus. Vill skicka med en höna från nästa kycklingkull men de är födda först 3/6 och går fortfarande i flock med sin mamma.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur gamla vid leverans?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-11 kl 18:44 »
Jag säljer daggamla kycklingar direkt ur kläckaren  ;)

Om du nu har kycklingar som går med mamma så är det kanske allra bäst att vänta till mamma höna börjar tröttna på sina små. Det brukar oftast ske vid 5-10 veckor men variationer förekommer.

I vilket fall som helst är det smart att vänta tills kycklingen är 5-6 veckor så att den klarar sig utan värmelampa.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
SV: Hur gamla vid leverans?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-11 kl 21:15 »
Tack för svar. Våra minsta går med sin mamma men under dagen har de börjat att sprida ut sig över trädgården och inte alls hålla sig så nära sin mamma. Jag gissar att jag märker när de "står på egena ben". Jag vet ju inte heller än vilka som är höns och vilka som är tuppar av dem. Det lär väl också snart synas tydligare.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser