Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linfrö  (läst 7142 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Linfrö
« skrivet: 28 jul-11 kl 18:09 »
Var får man tag på lin- och hampa frön till vettigt pris för att blanda sitt hönsfoder själv. Har säd till rimligt pris.

Eller finns det andra proteinrika alternativ? Och isf, i vilka proportioner ska de blandas i?
« Senast ändrad: 28 jul-11 kl 18:20 av Tallgrinden »
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Vilderness

• Norrbotten
SV: Linfrö
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 23:16 »
Linfrö köper jag på granngården, 9 kg för ett par hundralappar... det kan dock hända att man måste förbeställa.

Hampafrön vete tusan, kan hända de kan ta hem där med? Vet inte hur det är med hampa, vet att några jag känner behövt tillstånd för industrihampa... det var dock för odling så det kanske är andra regler för foderfrön. länsstyrelsen eller jordbruksverket bör kunna svara på det om ingen här vet säkert.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-11 kl 00:32 »
Var får man tag på lin- och hampa frön till vettigt pris för att blanda sitt hönsfoder själv. Och isf, i vilka proportioner ska de blandas i?
Man kan använda Linfrö till max 5% av den totala foderblandningen.

Var försiktig med Linfrö.
1. de innehåller Linamarin som kan omvandlas till ett giftigt cyanväte! (Blåsyra)
2. Dessutom ger Linfrö blek gula om hönsen äter för mycket.
3. Sämre hållbarhet på äggen blir det också av Linfrö.
« Senast ändrad: 23 jul-12 kl 10:41 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 21:45 »
Om man stöper linfröna så försvinner cyanvätet med ångorna... jag ger linfrö till ett par av hästarna och stöper det i kokande vatten ett par timmar innan utfodring. Det påverkar kanske inte vad linfröna gör med äggen men under perioder då de inte värper kan det vara bra att veta kanske...
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #4 skrivet: 30 sep-11 kl 08:39 »
Ni som ger linfrö, hettar ni upp det innan så att cyaniden försvinner?

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 25 dec-11 kl 15:21 »
Jag brukar koka dem ihop med havregrynen när jag gör gröt till hönsen, men bara med en liten mängd linfrö dock.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser