Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftbubbla under huden på kyckling??  (läst 2024 gånger)

Just_me

• Småland
Luftbubbla under huden på kyckling??
« skrivet: 21 jul-11 kl 22:49 »
En av våra kycklingar har blivit alldeles kan på en del av ryggen och under huden är det liksom en luftbubbla.
Den har inte ont vad jag kan se, är pigg, äter, dricker osv. Är ca 4-5 veckor gammal.

Bubblan sitter liksom snatt ovanför kärvan, vet inte om det är en del av den??

Vad kan det bero på? Är det vanligt? ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Luftbubbla under huden på kyckling??
« Svar #1 skrivet: 22 jul-11 kl 06:43 »
Vanligt är det kanske inte men det händer då och då. Orsaken är att det läcker lite från någon luftsäck. Oftast läker det av sig själv och luften går så att säga ur kycklingen ;)

Blir det så illa att djuret verkar må direkt dåligt skulle jag rekommendera avlivning men som sagt det brukar läka av sig själv på kycklingar.

I bland får vuxna djur som överlevt rovdjursattacker sådana här skador. Dom blir oftast sämre och prognosen är inte lika god i min erfarenhet även om det ibland går bra för dem också.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
SV: Luftbubbla under huden på kyckling??
« Svar #2 skrivet: 22 jul-11 kl 21:24 »
Vanligt är det kanske inte men det händer då och då. Orsaken är att det läcker lite från någon luftsäck. Oftast läker det av sig själv och luften går så att säga ur kycklingen ;)

Blir det så illa att djuret verkar må direkt dåligt skulle jag rekommendera avlivning men som sagt det brukar läka av sig själv på kycklingar.

I bland får vuxna djur som överlevt rovdjursattacker sådana här skador. Dom blir oftast sämre och prognosen är inte lika god i min erfarenhet även om det ibland går bra för dem också.

Tack så mycket! Håller nogrann koll på kycklingen, bubblan  är kvar men växer i vart fall inte och den är fortfarande pigg och rask och har starka lungor :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser