Jag har en skattlåda som bina inte fyllt helt ännu och därför rispade jag i dag i honungen som finns i yngelrummen för att de ska bära upp denna till skattlådan så att jag kan slunga.
Räcker det med locken? Jag rispade hursom rätt mycket

efter att ha läst: "För att att slippa slunga yngelramarna kan man med en gaffel riva bland houngscellerna. Bina brukar då vanligtvis flytta honungen uppåt och då till honungsramarna." på Göteborgsbiodlarna. På ett annat ställe läste jag "nu rispa lock" och kände mig rätt bufflig efter hur jag stod o rev. (Men bina var lugna. Inte ett stick

)
Är det risk för röveri efter en dylik manöver i normalstarkt samhälle? När jag var vid kupan på kvällen 20:30 så var det en del gruff på flustret. Stängde med list framför till 2cm ifallatt. Stängde även hålet i gallerlisten. (Låt gå att någon drönare stängs inne.) Är detta för tight på ett normalstarkt samhälle på nacka med nätbotten eller är det ok? Satte tändsticka mellan övre låda o tak för ventilation.
En annan fråga. Kan det finnas kvar invintringsfoder i ramarna så här års eller bör det vara omsatt? Man vill ju inte skörda socker...