Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  honung i yngelrum till skattlåda  (läst 4861 gånger)

matti

• Södermanland
honung i yngelrum till skattlåda
« skrivet: 25 jul-11 kl 00:56 »
Jag har en skattlåda som bina inte fyllt helt ännu och därför rispade jag i dag i honungen som finns i yngelrummen för att de ska bära upp denna till skattlådan så att jag kan slunga.

Räcker det med locken? Jag rispade hursom rätt mycket :-[ efter att ha läst: "För att att slippa slunga yngelramarna kan man med en gaffel riva bland houngscellerna. Bina brukar då vanligtvis flytta honungen uppåt och då till honungsramarna." på Göteborgsbiodlarna. På ett annat ställe läste jag "nu rispa lock" och kände mig rätt bufflig efter hur jag stod o rev. (Men bina var lugna. Inte ett stick  ;D)

Är det risk för röveri efter en dylik manöver i normalstarkt samhälle? När jag var vid kupan på kvällen 20:30 så var det en del gruff på flustret. Stängde med list framför till 2cm ifallatt. Stängde även hålet i gallerlisten. (Låt gå att någon drönare stängs inne.) Är detta för tight på ett normalstarkt samhälle på nacka med nätbotten eller är det ok? Satte tändsticka mellan övre låda o tak för ventilation.

En annan fråga. Kan det finnas kvar invintringsfoder i ramarna så här års eller bör det vara omsatt? Man vill ju inte skörda socker...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: honung i yngelrum till skattlåda
« Svar #1 skrivet: 25 jul-11 kl 09:36 »
...
Är det risk för röveri efter en dylik manöver i normalstarkt samhälle?
Det brukar det inte vara om du inte spillt honung utanför kupan och jobbat ganska snabbt.

Citera
Stängde med list framför till 2cm ifallatt. ...Är detta för tight på ett normalstarkt samhälle på nacka med nätbotten eller är det ok?
Ja, men är det normalstarkt? Mina normala hade jag inte kunnat sätta för en list för nu, det är för mycket bin. Är hålet för litet ser du det snabbt, de gnager upp nederkanten på nedersta lådan över hålet.

Citera
En annan fråga. Kan det finnas kvar invintringsfoder i ramarna så här års eller bör det vara omsatt? Man vill ju inte skörda socker...
Det är alltid någon man bör reflektera över, men ett normalstarkt samhålle bör ha haft yngel i alla ramar utom möjligen de yttersta i yngelrummet vid denna årstiden. Kolla om det är kristalliserat, är det inte det kanske de ska få behålla dem?

matti

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-11 kl 10:38 »
Nej snabb var jag nog inte  :)

Jag har inte mycket att jämföra med eftersom det är första året för mig. Samhället kanske inte är normalstarkt ändå med tanke på att det svärmat tidigare och jag tyckte drottningen dröjde en del med att stifta...

Det här med att rispa honung i yngelrum, är det något många håller på med? Det kändes ganska omständigt. Ska bli intressant att se hur väl det funkar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 23:09 »
...Det här med att rispa honung i yngelrum, är det något många håller på med?...
Jag tror inte det. Jag har själv aldrig gjort det.

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 23:22 »
Man kan ju slunga en och annan full honungsram som uppkommit i yngellådorna på de yttre ramarna i de övre lådorna. I mitt fall låda #3.
Varför inte låta bina få behålla all annan honung i blandade ramar. Man skall egentligen inte slunga gamla yngelramar.
Bina kan behöva lite egen honung och allt annat de dragit in i dessa ramar. Eftersom jag stör bina så lite som möjligt själv så anser jag att de bör få vara ifred.
Vi har skattlådor och spärrgaller för att hålla isär yngel & skatt lådor.
Har de gjort en fet honungsram i mina #3 så tar jag själv dem, men inte det andra. Jag kikar alltid på ytterramarna i låda #3 vid slutskattning.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-11 kl 03:42 »
Det här med att rispa honung i yngelrum, är det något många håller på med? Det kändes ganska omständigt. Ska bli intressant att se hur väl det funkar.

Det fungera fint , rispa , spräng klotet , och så vips lyfter de upp det  ;) och lägger egg i rammen sedan  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser