Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blöt kyckling?  (läst 2771 gånger)

Misonten

• Västergötland
Blöt kyckling?
« skrivet: 31 jul-11 kl 09:56 »
Hej!
Intresserad både gällande hönskyckling och vaktelkyckling...
Hur farligt är det om dom blir blöta när dom dricker vatten. Jag har en Crème fraiche burk som vattenbehållare och vattnet står bara i yttersta delen av locket. Men dom lyckas trampa i vattnet ibland ändå när de yrar runt ;)
Bör jag vara orolig eller gäller det om hela kycklingen blir blöt?
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Ulrika K

• Västergötland
SV: Blöt kyckling?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-11 kl 10:51 »
Någon här på Alternativ sa att de drunknar lätt, även i grunt vatten. Så jag lägger stenar i för att förhindra detta. Tror inte att vattnet är farligt för övrigt, att de blir kalla eller så.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Siggesmilfink

• Närke
« Svar #2 skrivet: 31 jul-11 kl 12:10 »
när jag vaknade idag så var en en kyckling som hade trillat omkull i vattnet, jisses var spinkig den blev (2 dar gammal). nu är den puffig och torr igen. vatten hade jag i ett lock till en glasburk. förresten behöver man visa med något för att dom ska dricka vattnet?

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 17:27 »
Jag ska tala om något smart när ja kläcker små kycklingar så använder jag kaninvattenflaska så smart alla lär sej å dricka där fort för pickar en så pickar alla :) Blir inte lika blöt å så heller å inte en massa skit i vattnet heller!

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 31 jul-11 kl 17:52 »
Jag använder en vanlig vattenflaska som man har till burfåglar.
Fast den står på golvet.
Brukar lägga en liten frigolitkula på vattnet.
Då försöker kycklingarna picka på kulan och upptäcker då att det finns vatten där.
Så fort en har börjat dricka så brukar dom andra följa med.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 31 jul-11 kl 18:08 »
Vaktelkycklingar är extremt känsliga för att bli blöta. Jag har haft vaktelkycklingar som dränkt sig i ett syltburkslock. Kör med kanin och undulatvattenautomater till dessa. Hönskycklingar upplever jag tåligare men då snackar jag om att de kanske blivit lite blöta under magen t.ex. och inte "genomdränkta" för då lär det kunna gå snabbt om de inte får hjälp att torka snabbt och ordentligt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 2 användare
yellgar, HarshalJ

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser