Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ANKHUS FRÅGOR ???  (läst 2059 gånger)

oscar97

• Dvärg New Hampshire
    • Skåne
ANKHUS FRÅGOR ???
« skrivet: 06 aug-11 kl 12:02 »
om man har en större grupp och två mindre hus ,hur blir det då ?
går alla in i ett eller delar dem på sig under natten ???

tänkte ha två kullhus då dem här ca 2 kvm var och en grupp på ca 2 hanar och 5/6 honor,då jag e tvungen till att ha tvu för att det inte får plats så många reden i dem och dem skall ju ha var sitt eget rede , eller ?
hur många kvadrat meter behöver en anka i rastgården???
mvh:Oscar
..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: ANKHUS FRÅGOR ???
« Svar #1 skrivet: 06 aug-11 kl 12:09 »
om man har en större grupp och två mindre hus ,hur blir det då ?
går alla in i ett eller delar dem på sig under natten ???

tänkte ha två kullhus då dem här ca 2 kvm var och en grupp på ca 2 hanar och 5/6 honor,då jag e tvungen till att ha tvu för att det inte får plats så många reden i dem och dem skall ju ha var sitt eget rede , eller ?
hur många kvadrat meter behöver en anka i rastgården???
mvh:Oscar
Om du har ankorna ihop, går de garanterat in i samma :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 aug-11 kl 12:20 »
Du behöver inte ha ett rede per anka .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

oscar97

• Dvärg New Hampshire
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 aug-11 kl 12:08 »
men om ngn skall ruva  ???
..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 13:03 »
Alla ruvar ju inte samtidigt .
Till mina 20 höns hade jag 6 reden o bara tre använde dom .
Ankorna hade ett på två ankor .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #5 skrivet: 07 aug-11 kl 22:32 »
Har man flera ankhus så brukar i vart fall mina dela upp sig på dessa i synbart god ordning och balans i förhållande till storleken på flocken. De ranghöga tar givetvis de bästa stället, de med lägre rang tar in på nästa ställe o.s.v.

Detta gäller då nattvistelse under vintertid. Under sommarhalvåret bor de flesta av mina frivilligt utomhus och företrädesvis är det endast honorna som går in och lägger sina ägg i reden.

Vem eller vilka som befruktar honorna om de går tillsammans med flera hanar är ju inte alltid lätt att veta men en hyfsat gissning är att det är den ranghögsta hanen som befruktar mest oavsett var de bor.

Så vill du vara säker på att rätt hane parar sig med rätt honor måste du dela upp dem och då kan det ju förvisso vara praktiskt om varje grupp har ett eget hus eller så.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser