Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orpingtonen värper inte  (läst 1342 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Orpingtonen värper inte
« skrivet: 07 aug-11 kl 14:43 »
Får inte längre några ägg från mina orpingtons. Har två hönor och en tupp som dagligen går fritt på stora ytor. Det tredje hönan ligger på ägg.
För ca 2veckor sedan så sålde jag mina maraner, en tupp och två hönor, och sedan dess har de inte värpt.
Misstänker att de kanske värper ute någonstans. Någon som har tips hur man letar reda på deras gömställen. Mina två värphöns värper som de ska, i redet.
Kanske kan de sakna den andra gruppen?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Orpingtonen värper inte
« Svar #1 skrivet: 07 aug-11 kl 14:54 »
Mina orpington har också slutat värpa.
Vet inte varför för de fick värpfoder blandat med säd och snäckskal.
Men de bestämmer bäst själv om de vill väpa eller inte.

mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

HannaK

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 07 aug-11 kl 15:56 »
Här är fler som inte värper sedan några veckor tillbaka.. Men mina är i full gång med ruggningen nu så det är därför. Era kanske också ska till att rugga?
supersnällasilversara: Går det bra med tuppisarna?  :)

Mvh

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-11 kl 16:01 »
En annan förklaring kan vara att du har en höna som ruvar. Jag har märkt (och det finns en tråd nånstans att andra också märkt) att äggproduktionen går ner då. Det verkar som om flocken beslutat att "Nu ruvar vi, inga fler ägg nu".  ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 17:47 »
Här är fler som inte värper sedan några veckor tillbaka.. Men mina är i full gång med ruggningen nu så det är därför. Era kanske också ska till att rugga?
supersnällasilversara: Går det bra med tuppisarna?  :)

Mvh
Vet inte riktigt hur man ser det där med ruggningen. De är ju väldigt tufsiga och fula just nu. Men det trodde jag berodde på tuppen. De har bara korta fjädrar precis innan stjärtfjädrarna.

Tupparna växer och håller ihop med varandra. Jag kallar dem för brorssorna : :D
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 09 aug-11 kl 10:25 »
Vet inte riktigt hur man ser det där med ruggningen.

Det brukar synas på golvet i hönshuset  ;) massor av fjädrar som ligger på det.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser