Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan jag släppa in kycklingarna till de vuxna inkl tuppen? foder?  (läst 4374 gånger)

Jullan i norr

Hej på er alla! Nu har jag en massa frågor igen!
Vi har idag hämtat 5 st maskinkläckta brahmakycklingar och 3 st rhode island red. Dom är ca 5-6 veckor och bor nu i egen box med värmelampa. dessa är de första kycklingar vi har på gården, så jag är väldigt osäker på vad som gäller..
vad bör dom få äta? vi ger våra vuxna leghorn bl.a snäckskal, korn, burk-majs, matrester och det dom hittar när dom går ute och sprätter runt, dvs mask osv:) Vi fick med nåt helfoder till de små, men jag vill ju helst ge dem vår egen ekologiska mat och korn. är det nåt dom bör vänjas sakta vid? vad bör jag undvika att ge? Sen undrar jag när dom kan tänkas vara gamla nog att gå ihop med våra vuxna leghorn, vår korsningstupp som är stor men snäll, samt vår lilla silkeshöna/kochin-korsning.
Kan man låta den lilla silkes-korsningen bo med barnen redan nu och vara en sorts mamma?
Förmodligen är dom tuppar hela bunten, med min tur, men det behöver väl inte innebära att dom blir ihjälhackade av vår stor-tupp om dom får träffas när barnen blivit lite äldre? han kanske accepterar dom om dom får gå ihop innan dom är könsmogna? eller är jag för optimist nu?

Tacksam för svar!  :)

Jullan i norr

Jag provar att släppa in lill-hönan till dom så får jag övervaka och se hur det går! Men igen, om nån är himla duktig på foder osv så tar jag gärna emot tips kring kycklingarna:)

Just_me

• Småland
Tack vare att alla gick ute tillsammans i trädgården från dag 1 kunde jag släppa ihop en flock kycklingar i hönshuset med de andra efter bara 3-4 veckor. Var tvungen att göra så då hönsmamman övergav dem hela tiden.
Nu har tippen adopterat dem och han håller dem varma på natten och vaktar dem i trädgården :)

gerdnor

• Norrbotten
Jag släppte in mina efter  ca 4 veckor. men det blev lite strid när hönsmamman "försvarade sina kycklingar. men jag avbröt diskussionerna och efter ett tag lugnade det ned sig.  Det är inga problem med tuppen förutom när kycklingarna blir för påstridiga vad gäller maten. Då läxar han upp dom och sen är det som vanligt igen. Det kan vara liknade med hönsen att de blir irriterade på kycklingarna.
Kycklingarna går en del för sig själv men oftast så är flocken tillsammans.

Vattnadal

• Nattfrostens
Är det bättre att släppa in kycklingarna till flocken utan tupp, eller med tupp? Vi är tupplösa och kycklingarna är 5-6 v gamla. Kommer troligen att få hem en ung tupp kanske redan i helgen. Ska jag släppa in hönan med hennes 5 kycklingar innan han flyttar in, eller efter?
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Just_me

• Småland
Är det bättre att släppa in kycklingarna till flocken utan tupp, eller med tupp? Vi är tupplösa och kycklingarna är 5-6 v gamla. Kommer troligen att få hem en ung tupp kanske redan i helgen. Ska jag släppa in hönan med hennes 5 kycklingar innan han flyttar in, eller efter?

Om jag vore osäker på hur de andra skulle reagera på kycklingarna eller som du, få hem en ny tupp skulle jag flytta en hundbur eller liknande med kycklingarna i in i hönshuset och ha dem i den och bara ha dem ute med de andra korta stunder då jag är med.
Sen skulle jag nog också göra ingången till hundburen såpass trång att kycklingarna kommer in men inte de andra så kycklingarna kan fly om någon blir för elak.

Har haft en kyckling som blev ihjälpickad men då var det för att den vart inne hos oss när den var sjuk och jag sen satt tillbaka den till mamman som plötsligt tyckte dte inte alls var hennes kyckling :( Tror inte det är jättevanligt att höns utan kycklingar pickar ihjäl kycklingar, men jag kan ha fel!

Beuty

• Småland
Hej på er alla! Nu har jag en massa frågor igen!
Vi har idag hämtat 5 st maskinkläckta brahmakycklingar och 3 st rhode island red. Dom är ca 5-6 veckor och bor nu i egen box med värmelampa. dessa är de första kycklingar vi har på gården, så jag är väldigt osäker på vad som gäller..
vad bör dom få äta? vi ger våra vuxna leghorn bl.a snäckskal, korn, burk-majs, matrester och det dom hittar när dom går ute och sprätter runt, dvs mask osv:) Vi fick med nåt helfoder till de små, men jag vill ju helst ge dem vår egen ekologiska mat och korn. är det nåt dom bör vänjas sakta vid? vad bör jag undvika att ge? Sen undrar jag när dom kan tänkas vara gamla nog att gå ihop med våra vuxna leghorn, vår korsningstupp som är stor men snäll, samt vår lilla silkeshöna/kochin-korsning.
Kan man låta den lilla silkes-korsningen bo med barnen redan nu och vara en sorts mamma?
Förmodligen är dom tuppar hela bunten, med min tur, men det behöver väl inte innebära att dom blir ihjälhackade av vår stor-tupp om dom får träffas när barnen blivit lite äldre? han kanske accepterar dom om dom får gå ihop innan dom är könsmogna? eller är jag för optimist nu?

Tacksam för svar!  :)

Man får testa lite hur det går och hålla vakt när man släpper ihop olika individer. Ibland går det inte alls och ibland jättebra. Dom kan mobbas när man inte ser det, så det gäller att hålla koll på dom. Bäst är att föra in nya individer, innan dom är könsmogna och börja gala eller lägga ägg. Dvärghöns kan ju mogna ganska snabbt så då kan man inte vänta för länge. Gott om utrymme bör man också ha. Kanske flera mat och vattenskålar så att alla får äta och inte blir bortkörda så att dom långsamt svälter.

Jullan i norr

Jag provade igår att släppa in vår Lill-höna, av dvärgras, till kycklingarna. Brahma-barnen är nästan lika stora som hon är, så jag tänkte att det går säkert bra! men då kycklingarna, som ju aldrig haft en mamma utan bara kläckts i maskin och sen bott utan mamma, kröp intill henne så hackade hon dom!hårt! dom verkar söka kontakt och vilja ha en mor, men uppenbarligen är hon inte den moderliga typen! vi har en Leghorn som ofta ruvar, dock bara sporadiskt, så nu undrar jag om hon kan tänkas vara en bättre mamma? hon ligger ju iaf på sina ägg och det är mer än de andra pullorna gör.. de flesta vi har bara lägger äggen i hönshuset och sen går dom ut och har de skönt hela dagen och gräver i gödselstacken eller snokar i höladan.. men som sagt, den ena ligger på äggen ibland, så jag kanske ska pröva henne som mamma? till att börja med bara medans jag är med naturligtvis:) vad tror ni?

Beuty

• Småland
Jag provade igår att släppa in vår Lill-höna, av dvärgras, till kycklingarna. Brahma-barnen är nästan lika stora som hon är, så jag tänkte att det går säkert bra! men då kycklingarna, som ju aldrig haft en mamma utan bara kläckts i maskin och sen bott utan mamma, kröp intill henne så hackade hon dom!hårt! dom verkar söka kontakt och vilja ha en mor, men uppenbarligen är hon inte den moderliga typen! vi har en Leghorn som ofta ruvar, dock bara sporadiskt, så nu undrar jag om hon kan tänkas vara en bättre mamma? hon ligger ju iaf på sina ägg och det är mer än de andra pullorna gör.. de flesta vi har bara lägger äggen i hönshuset och sen går dom ut och har de skönt hela dagen och gräver i gödselstacken eller snokar i höladan.. men som sagt, den ena ligger på äggen ibland, så jag kanske ska pröva henne som mamma? till att börja med bara medans jag är med naturligtvis:) vad tror ni?

Det går inte att säga vem som tar till sig kycklingar eller inte. En av mina dvärghöns är så mammig och har tagit andra kycklingar, men nästa gång så hade hon inte lust. Det är bara att testa eftersom dessa kycklingar inte haft någon mamma så vet dom inte heller hur dom ska beté sig eftersom dom liksom är ofostrade.

Jullan i norr

tack för tipsen! jag provar mig fram då:) både ang hönsmamma och foder! visst kan man ge helt korn när dom är 5-6 veckor?
och lite kokt ägg och lite blandat från vårt bord? (ej för salt dock)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
tack för tipsen! jag provar mig fram då:) både ang hönsmamma och foder! visst kan man ge helt korn när dom är 5-6 veckor?
och lite kokt ägg och lite blandat från vårt bord? (ej för salt dock)
När kycklingar är stora nog att kunna äta helsäd är det ok att ge helsäd  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Vi har idag hämtat 5 st maskinkläckta brahmakycklingar och 3 st rhode island red. Vad bör dom få äta?
Vi fick med nåt helfoder till de små, men jag vill ju helst ge dem vår egen ekologiska mat och korn.

"Helfoder" för kycklingar som t.ex Startfoder som granngården har är ju gjort/blandat för kycklingar med alla aminosyror, protrin, vitaminer och mineraler och som behövs för att de små ska få god befjädring. Inte alls ett dåligt foder för de små.
Korn ska man vara försiktig med att ge till kycklingar det innehåller glukan som framförallt kycklingar har svårt att smälta och kan få diarre av. Diarren fastnar i stjärtdunet på dom och kan orsaka förstoppning och tarminflamation (NE) som dödar dem snabbt...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Just_me

• Småland
Jag undrar om vi gör fel, fast vi har haft 2 sommrar med friska krya kycklingar.

Vi ger enbart hönsfoder i pelletsform. När kycklingarna är små får de också undelatfrö/fröblandningar men det är mest som godis :) Och så blöter vi upp fodret i vatten, de får nytt 1-2 ggr/dag. Och så ges det liksom naturligt extra majs och sånt bara för att de är så hinla söta och man vill lära dem att äta ur handen osv.

Men aldrig nått startfoder eller liknande.
Är det ok eller riskerar vi att de får i sig fel näring som små?

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser