Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna som magrat  (läst 2593 gånger)

Miuspius

• Jämtland
höna som magrat
« skrivet: 14 aug-11 kl 11:12 »
Tänkte höra vad ni har för förslag på att  göra då en av mina höns blivit så smala men verkar äta och dricka som hon ska. Hon verkar vara hungrig för hon kommer fram och kollar vad man har för gott med sig dit ut. lite stor kväva har hon nog, eller så ser den större ut för hon är så smal, ha masserat den men inget händer.
nåt man kan göra mer?

Dom har fri tillgång till hönsfoder, vatten, uterastgård samt matrester ibland.

Mvh/Maria
Maria

Maddie

• Uppland
SV: höna som magrat
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 13:24 »
Har du kollat efter röda höns kvalster på henne ? hade en som magrade och som åt som en häst men jag tittade för sent efter kvalster så hon dog av blod brist   :'(

Miuspius

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 10:48 »
har sökt med wellpapp och flyttat hönsen och gett dom medel men hittar inget, men ska städa ur rejält ändå nu när dom endå är avmedlade.... hi måste vara nåt annat fel på gumman. suck.
Maria

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 10:53 »
Om det är kvalster blir hönan främst väldigt blek,  och törstig.  Riklig förekomst av spolmask  ger stor aptit och ändå avmagring.  Avmaskning är enkelt och det har det skrivits mycket om här.
När man slaktar  kan man gott ta en titt på tarminnehållet, lätt att se om de har spolmask då.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 18 aug-11 kl 12:39 »
När man slaktar kan man gott ta en titt på tarminnehållet,
Men inte äter man väl sjuka djur ???   sjuka djur avlivar man väl bara.
Höns och Liljor i min trädgård.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-11 kl 12:44 »
De kan mycket väl ha spolmask utan att det märks det minsta. Annat än att det går åt mer foder än det borde.

Det är bara vid  riktigt riklig   förekomst som man ev. märker något  och då bara om man tar upp och känner på djuret.

Och visst kan man äta dem om  de har mask men inte verkar sjuka, maskarna är i tarmarna, inte i köttet. Och ev. mask- ägg om något skulle slinka med dör förstås vid tillagning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-11 kl 15:51 »
Tänkte höra vad ni har för förslag på att göra då en av mina höns blivit så smal men verkar äta och dricka som hon ska. lite stor kräva har hon nog,

Ingen blek kam eller något annat annorlunda hos henne ?
(som skulle kunna peka åt Marek hållet kanske).
« Senast ändrad: 18 aug-11 kl 19:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 18 aug-11 kl 16:28 »
Men inte äter man väl sjuka djur ???   sjuka djur avlivar man väl bara.
Du skulle bara veta hur mycket mask man kan hitta i tarmen på slaktsvin  :P Men du äter kanske inte gris ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Miuspius

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-11 kl 19:18 »
Nu har jag avmaskat hela högen och hon ser för övrigt helt kry ut, ingen blek kamm eller annat konstigt, bara så smal. men hon äter och jag ökar på lite av det goda så kanske det löser sig om det nu var mask i magen.... annars lär hon ju ha annat fel, men avvaktar lite och ser så länge hon är pigg och glad.

tack för alla hjälpsamma tankar!
Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser