Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar till övers!  (läst 1086 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Tuppar till övers!
« skrivet: 14 aug-11 kl 15:02 »
När jag köpte mina höns i påskas så blev det 1 vuxen tupp, 2 vuxna hönor, samt 10 kycklingar. Förutom att 5 av dem dött så har det visat sig att jag har fler tuppar än hönor vilket inte var tanken från början. Den store tuppen är väldigt ranglåg (därför vart han till salu för att de andra tupparna var stygg med honom) och tanken var att jag skulle ha honom som ensam tupp.

Nu har jag ju som sagt fler tuppar än höns och en tanke jag har är att ev bygga en mindre avdelning till där den stora tuppen + hönan (faverolle) samt en blomme höna får bo och i den stora avdelningen sparar jag 2 tuppar och har ett större antal hedemorahöns. Då kommer jag dock inte kunna bygga hönsgård till den mindre avd utan då får de gå helt lösa jämt på dagtid.  :(

Hur många höns behövs till 2 tuppar?  Om jag låter alla hönsen i både den lilla och stora avdelningen vara lösa, kommer då tupparna att kunna vara överens eller blir det med automatik bli bråk?

Usch, jag har redan fäst mig med småtupparna och vill ha kvar dem allihop!!!! Hur i hela friden ska jag välja vilka av dem som ska bort?!

Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Jennyt

• Västergötland
SV: Tuppar till övers!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 15:29 »
Ja... såhär e det att ha höns..... och fler kycklingar blir det nästa år.... och fler tuppar.

Vid första tuppslakterna är det till att bita ihop.... gråta en skvätt.....bita ihop... och bara fortsätta. Hur konstigt det än låter så vänjer man sig faktiskt. Även om det ALDRIG blir trevligt att slakta, så går det att härda ut efter de första gångerna.

Jag tycker ändå det låter som om du inte riktigt har plats för två grupper?..... eller missuppfattar jag det hela. Jag hade valt att behålla gammeltuppen och en ungtupp och ha dem alla i en grupp. Räkna minst tre hönor per tupp, men gärna fem. Att gammeltuppen e ranglåg har sina fördelar när du ska ha dem ihop, men det är altlid bra att ha en extratupp, ifall något händer den ena.

Lycka till :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 14 aug-11 kl 16:21 »
Det är nog rätt olika men med mer än en tupp blir det lätt bråk och oreda med jämna mellanrum. Och så äter även överskottstupparna. Finns alltid tuppar att få tag på om han skulle trilla av pinnen.

Förr hade man ofta 20-24 hönor och EN tupp! Antalet sägs vara max. antal hönor som kan hålla reda på rangordning och sin identitet i en grupp.

När jag var c:a 3 år fick vi hem en speciell "kycklinglåda", levererades som daggamla. Vill minnas det var 25 och könssorterade. Det fanns folk som kunde sortera blixtsnabbt på den tiden. En säck som var öppen i båda ändar men med någon sorts knyte. Där i lades tuppkycklingarna. När säcken var halvfull vändes den upp-å-ner............. :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-11 kl 17:18 »
Tack för era svar!
Jo, jag har plats att bygga två mindre avdelningar till men till dessa går det inte att bygga hönsgårdar då vår parkering/garage är utanför.

Jag har nu 4 ungtuppar varav den ena ska jag lämna tillbaka till säljaren och en kompis vill ha en tupp. Då återstår 2 som jag väldigt gärna vill behålla, kanske jag ska pröva och se om jag kan ha 3 tuppar tillsammans över vintern, ska ju skaffa fler höns men det är så svårt att få tag i könsbestämda hedemora. Måste nog fundera lite till!
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser