När jag köpte mina höns i påskas så blev det 1 vuxen tupp, 2 vuxna hönor, samt 10 kycklingar. Förutom att 5 av dem dött så har det visat sig att jag har fler tuppar än hönor vilket inte var tanken från början. Den store tuppen är väldigt ranglåg (därför vart han till salu för att de andra tupparna var stygg med honom) och tanken var att jag skulle ha honom som ensam tupp.
Nu har jag ju som sagt fler tuppar än höns och en tanke jag har är att ev bygga en mindre avdelning till där den stora tuppen + hönan (faverolle) samt en blomme höna får bo och i den stora avdelningen sparar jag 2 tuppar och har ett större antal hedemorahöns. Då kommer jag dock inte kunna bygga hönsgård till den mindre avd utan då får de gå helt lösa jämt på dagtid.

Hur många höns behövs till 2 tuppar? Om jag låter alla hönsen i både den lilla och stora avdelningen vara lösa, kommer då tupparna att kunna vara överens eller blir det med automatik bli bråk?
Usch, jag har redan fäst mig med småtupparna och vill ha kvar dem allihop!!!! Hur i hela friden ska jag välja vilka av dem som ska bort?!