Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandbad till kycklingarna?  (läst 5155 gånger)

loppan-5

• Småland
Sandbad till kycklingarna?
« skrivet: 17 aug-11 kl 21:31 »
När måste kycklingarna få ett sandbad? de är 3veckor och skall de ha sandbad så kommer det bli trångt!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sandbad till kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 22:14 »
Djurskyddslagen kräver inte vare sig sittpinne eller sandbad till broilers. Dom slaktas vid ca 42 dagar ålder så innan dess behövs det i alla fall inte.... (och det är väl broiler du har om någon djurskyddsinspektör skulle råka titta förbi  ;) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

loppan-5

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 13:17 »
Nja jag vill ju veta för att de inte skall få ohyra! ;D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 14:40 »
Nja jag vill ju veta för att de inte skall få ohyra! ;D
Ohyra kan dom få från dag ett  ;) Kanske inte så stor risk om man har dem inne i början men har man dem i bur i hönshuset så kan du räkna med att om det finns ohyra i hönshuset så kan kycklingarna drabbas fom att dom flyttar dit.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 aug-11 kl 14:42 »
Hur gör man på bästa sätt att undvika ohyra då moka ut var dag ?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 18 aug-11 kl 14:50 »
Hur gör man på bästa sätt att undvika ohyra då moka ut var dag ?

Bästa sättet att undvika ohyra är att hålla hönsen helt inne  :-\ Knappast ett sätt som man vill hålla höns på.

Höns som får gå ute och har tillgång till att sandbada har sällan problem med ohyra. Har hönsen goda livsbetingelser klarar de som regel av att hålla ohyran i schack själva om dom inte är sjuka av någon annan anledning. Undantaget är möjligtvis röda hönskvalster som kan bli ett problem om man har otur.

Och man siktar fel om man har som målsättning att ha helt ohyrefria utegående höns. Det kräver mycket användande av olika kemikalier och det är väl inte heller så de flesta vill ha höns...

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 aug-11 kl 14:52 »
Bästa sättet att undvika ohyra är att hålla hönsen helt inne  :-\ Knappast ett sätt som man vill hålla höns på.

Höns som får gå ute och har tillgång till att sandbada har sällan problem med ohyra. Har hönsen goda livsbetingelser klarar de som regel av att hålla ohyran i schack själva om dom inte är sjuka av någon annan anledning. Undantaget är möjligtvis röda hönskvalster som kan bli ett problem om man har otur.

Och man siktar fel om man har som målsättning att ha helt ohyrefria utegående höns. Det kräver mycket användande av olika kemikalier och det är väl inte heller så de flesta vill ha höns...
Tack för svar

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 19 aug-11 kl 08:32 »
Jag har haft sandbad till mina sedan de var ungefär tre veckor... nu när de är 8 veckor och har hela hönshuset att springa runt i så använder de inte sandlådan... antar att de rullar runt nån annanstans där de tycker det är lämpligt :)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 22 aug-11 kl 12:48 »
Mina höns använder aldrig sitt sandbad. Varför är det så?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 26 aug-11 kl 15:33 »
Det kan komme av hva du bruker i "sand"badet. Jeg lagde sandkasse til mine og det skulle de ikke ha. Mye større suksess med torv eller jord.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 26 aug-11 kl 22:11 »
mina har sandjord från tomten (har en stor hög i hästhagen sedan det grävdes för avloppsrör och jordvärme...) men de använder inte det ändå. de sitter längs kanten och pickar i det, men har gjort sig en fin "sågspånsbad-grop" precis innanför dörren in till hönshuset  :-\
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 30 aug-11 kl 14:07 »
Min erfarenhet av höns är att de verkar föredra det lite jordiga istället för det sandiga. Hur ska man förklara det...jord, eller liknande, är liksom dammigare, och sprider sig lättare bland fjädrarna när de rullar sig i det, och verkar kännas mjukare för dem på något sätt. Sand tror jag kan kännas lite grovt mot deras hud, och det är ju ganska "tungt" så det sprider inte ut sig bland fjädrarna och "rengör" därmed inte lika bra?

Detta är bara en observation och egna funderingar från en glad amatör dock :)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 30 aug-11 kl 14:17 »
mina älskar att sandbada där vi tippar av all Pann aska ...det är favvo stället , och då allra elst när man just tömt så den är riktigt sotig och dammig...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser