Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rå eller torr ved  (läst 10670 gånger)

hasteus

Re:Rå eller torr ved
« Svar #20 skrivet: 16 jul-06 kl 09:47 »
Tips kan vara att bygga hörnstöttor till travarna så du slipper bygga hörnkryss av veden, det är ofta dessa som tar mest tid och gör du fel så rasar ju allt...

Byggde sådana i gårdens pannrum nyss, en 2X2 regel i taket som sticker ut ca 120cm (två staplar) från vardera vägg. Två lite för långa stöttor per stapel så dom kilar mot golv och tak, regeln är mest för kontroll.  Därmed kan jag ta bort dom vid behov samt för att torka dom för att utvika att de ruttnar i ändarna. (glöm inte tjärpapp och tjära för takregeln)

Anekdot.. hade stora problem med att borra för bulten i taket...kom någon cm bara och fick prova på fler ställen.. när jag beklagade mig för min gamla morbror, flinade han och förklarade hur han när han var 9år hade fått sitta och armerat betongen med sten vid bygget och hur nogrann han varit....inget skryt uppenbarligen :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

42 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser