Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamhet med höns. Kalkyl!  (läst 4939 gånger)

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
Lönsamhet med höns. Kalkyl!
« skrivet: 24 aug-11 kl 22:39 »
Lönsamheten med höns disskuteras ofta. Och jag har själv funderat över lönsamheten med mina höns och har därför gjort en lite förenklad kalkyl. Som jag senare kom på att jag kunde dela med mig av till andra nyfikna!
Den är gjord i Open Office men borde fungera i excel också.

En liten guide. (förutom de jag skrivit i kalkylen)
1. Alla GULA rutor är rutor du kan fylla i egna värden i. Resten räknar den ut själv, också mellan de olika bladen. Självklart kan du ändra namnen på de olika sakerna!
2. Börja förslagsvis på resultat sidan. Fyll i de olika värdena för antal ägg/dag (ca) antal djur i besättningen osv. (GULA RUTOR)
3. Gå sedan in på värphöns och fyll i foder blandningen. Gör lika på tuppar och rekrytering (kycklingar)
4. Gå in på byggnader och fyll i vad du har för kostnader där. Det går att fylla i betydligt fler än vad som redan finns.
5. Gå tillbaka till resultat och se hur du ligger till.

Du kan nu leka dig fram med olika värden och se hur du kan förändra din lönsamhet.

OBS! De värden som finns i kalkylen nu är mina värden, och riktvärden på hur mycket en höna äter. Foderblandningen är min egna och du kan ändra den fritt. Men för att uträkningarna ska stämma så måste andelarna av de olika fodren anges i procent i decimaltal.

Hittar du något som inte stämmer eller behöver du mer hjälp för att förstå så säg gärna till så ska jag se vad jag kan göra.
Hoppas att någon kan ha nytta av denna! :)

Med vänliga hälsningar
Terese
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Terese

• Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Lönsamhet med höns. Kalkyl!
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 22:40 »
Jo, en sak till. Inköpspris på de olika djuren är inte med i beräkningen och inte heller värdet på några slaktade kycklingar. Utan bara löpande kostnader och intäkterna av sålda kycklingar och ägg :)

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 23:14 »
vilket program öppnar jag .ods -filer med?

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-11 kl 01:26 »
Det är ett open office dokument. går att öppna med både open office och microsoft office excel. Precis som Terese har skrivit.
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 aug-11 kl 10:41 »
Tack så mycket! Väldigt intressant :)

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 aug-11 kl 10:52 »
Jag hade inga program som kunde öppna filen. Men till värphybrider är ju kalkylen ganska enkel.
 Man räknar med 2-2,5 kg foder per kilo ägg.
 Hönan kostar runt 60 kr och lägger ca 22 kilo ägg i första omgången, hönskostnaden är alltså ca 3 kr/kg ägg.

Sen är det bara att peta in sina egna siffror om foderkostnad och vad man får för äggen, huskostnader, mm..

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-11 kl 11:13 »
Existens: Synd att du inte hade det. I denna kalkylen har terese räknat kostnaden mot ägg i st och inte i kg. Alla här har inte värphybrider, och då är det inte säkert att det du angav stämmer?

Om du vill kunna öppna så är open office gratis att ladda ner här http://sv.openoffice.org/get/
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 aug-11 kl 11:15 »
Existens: Synd att du inte hade det. I denna kalkylen har terese räknat kostnaden mot ägg i st och inte i kg. Alla här har inte värphybrider, och då är det inte säkert att det du angav stämmer?

Om du vill kunna öppna så är open office gratis att ladda ner här http://sv.openoffice.org/get/

Jag räknar 17 ägg per kg. Och nej, siffrorna jag gav gäller enbart värphybrider, andra raser har helt andra förutsättningar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 25 aug-11 kl 11:30 »
Jag har för tillfället bara Excel installerat på min dator och det verkar som att alla värden är statiska om man öppnar i det programmet. Dvs det finns inga formler i några som helst celler utan bara statiska värden.

Är det nån fler som har det så?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Terese

• Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #9 skrivet: 26 aug-11 kl 17:54 »
Betsla: Konstigt. Jag ska se om jag kan komma åt någon dator med excel. Det borde fungera men i teknikens värld så vet man ju aldrig.... :/

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser