Lönsamheten med höns disskuteras ofta. Och jag har själv funderat över lönsamheten med mina höns och har därför gjort en lite förenklad kalkyl. Som jag senare kom på att jag kunde dela med mig av till andra nyfikna!
Den är gjord i Open Office men borde fungera i excel också.
En liten guide. (förutom de jag skrivit i kalkylen)
1. Alla GULA rutor är rutor du kan fylla i egna värden i. Resten räknar den ut själv, också mellan de olika bladen. Självklart kan du ändra namnen på de olika sakerna!
2. Börja förslagsvis på resultat sidan. Fyll i de olika värdena för antal ägg/dag (ca) antal djur i besättningen osv. (GULA RUTOR)
3. Gå sedan in på värphöns och fyll i foder blandningen. Gör lika på tuppar och rekrytering (kycklingar)
4. Gå in på byggnader och fyll i vad du har för kostnader där. Det går att fylla i betydligt fler än vad som redan finns.
5. Gå tillbaka till resultat och se hur du ligger till.
Du kan nu leka dig fram med olika värden och se hur du kan förändra din lönsamhet.
OBS! De värden som finns i kalkylen nu är mina värden, och riktvärden på hur mycket en höna äter. Foderblandningen är min egna och du kan ändra den fritt. Men för att uträkningarna ska stämma så måste andelarna av de olika fodren anges i procent i decimaltal.
Hittar du något som inte stämmer eller behöver du mer hjälp för att förstå så säg gärna till så ska jag se vad jag kan göra.
Hoppas att någon kan ha nytta av denna!

Med vänliga hälsningar
Terese