Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur använda torkade plommon?  (läst 4046 gånger)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
Hur använda torkade plommon?
« skrivet: 27 aug-11 kl 14:02 »
Fick en påse plommon. Eftersom de var lite blaskiga och inte så söta (men fortfarande goda) och jag har ont om plats i frysen så tänkte jag torka dem i halvor, utan kärnor. Det gick ju sådär.  :-\ De helt torra smakade inget vidare så jag nöjde mig med att torka ner dem till 1/3 av ursprungsstorleken. Då fick de en fin fyllig smak (fast med liten sötma) och var fortfarande seg-mjuka. Smakar inte som katrinplommon och ser inte heller ut som dem. Tänkte frysa dem, de tar ju i alla fall mindre plats i frysen nu.

Men...nu till den svåra frågan: Vad kan jag göra för gott med de halvtorkade plommonen? Smaken är ju rejält koncentrerad och de är mjuka men inte särskilt söta och har en aning beska. Blir det god kräm? Eller har ni några smaskiga recept? Paj? Ha i bröd? Chutney till mat? Måste de blötläggas?

Släng gärna med recept på hur ni brukar använda heltorkade plommon också, kan ju vara bra att ha till nästa gång. :)

Tacktack på förhand!

tinna.m

• Skåne
SV: Hur använda torkade plommon?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-11 kl 21:09 »
Lite honung och lite konjac på... Låt dra en vecka,eller mer. Servera med lösvispad grädde.
Eller ge bort som finpresent.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Hur använda torkade plommon?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 18:17 »
Tack! Ett enda svar, men det var å andra sidan ett riktigt bra svar. Låter jättegott och måste testas framöver! :)

Själv provade jag att koka kräm på några plommon. Det krävdes mer vatten och längre koktid, men vilken god smak det blev! Smaskigt! Mycket godare än med färska plommon. :) Perfekt med lite gräddmjölk till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser