Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sammanföra nya vaktlar.  (läst 1738 gånger)

Miuspius

• Jämtland
sammanföra nya vaktlar.
« skrivet: 01 sep-11 kl 09:00 »
Nån som vet hur man bäst släpper ihop nya djur med varandra? Brukar det gå bra eller bråkas det en massa?
Maria

Luffsen

• -
SV: sammanföra nya vaktlar.
« Svar #1 skrivet: 01 sep-11 kl 09:54 »
Vet ju inte om vaktlar är annorlunda jämfört med höns, men när jag sätter in nya hönor i gruppen har det gått hur bra som helst.

Lite tjafs hönsen emellan i början är helt naturligt, eftersom dom har sin hierarki, men det är ju inga slagsmål på liv o död.

Nån timme högst, sen lugnar allt ner sig och livet fortsätter som om inget hänt i hönsgården.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 09:58 »
Vad är det för vaktlar du har? Vaktlar är ofta inte särskilt snälla mot nykomlingar, de kan mycket väl hacka ihjäl varandra.

Bäst är att sätta ihop dem i helt ny bur, dvs där ingen av dem varit förut. Näst bäst är att sätta de vaktlar som är i buren man vill använda i en temporär bur och rengöra och ändra i den buren de ska vara i. Det är bäst om man sätter in flera nya vaktlar på en gång, så är det inte bara en som de kan koncentrera sig på.

Jag brukar oftast kläcka alla vaktlar jag tänker ha tillsammans samtidigt, så att de växer upp tillsammans, det är det enklaste.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-11 kl 10:54 »
Håller med ieenilorac, men ibland måste man ändå blanda in nya i flocken.

Sätt in många nya matplatser samtidigt så att gamlingarna inte känner att de nya konkurrrar om maten.

Satte in 48 nya till 16 gamlingar och 6 nya matställen som jag plockar bort efter hand. Inte ett hack eller bråk. Mat fanns i överflöd och alla gamlingar hade fullt upp med att äta på alla nya platser och ingen behövde trängas.

Finns det bara tillräckligt med mat verkar de trivas bättre när de är många.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser