Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta normalt? Dräktig get  (läst 4063 gånger)

arivle

• Halland
Är detta normalt? Dräktig get
« skrivet: 09 mar-13 kl 17:31 »
Hej, jag är ny på getter som ska killa och undrar om någon ka ge mig lite råd.

Har en dräktig get som enligt hur jag räknat kan killa när som helst nu. Jag har sett flera tecken på att killning är på väg, ligamenten har släppt mycket känns det som. Hon "kastar" huvudet mot sin mage och kliar den, och ligger mkt. Igår vid tretiden ungefär såg jag att det hade kommit lite lite mörk, gul flytning, som var torr. Och av vad jag har läst så är det troligt att hon kommer att killa inom 24h när den flytningen har kommit, och ligamenten "mjuknat". Och hon var inte särskilt orolig, förutom att hon vankade runt.

Hon åt halva sin havre i morse, och sen inte ätit mer. Hon promenerat runt i hagen med raska steg hela dagen, och vilat mellan varven. Nu ser hon aningen "vilsen" ut i blicken och när jag kollade hade hon hon fått mer tjock gul/vit flytning, som en "tråd", och nu senast var den lite blodig, och såg även att hon verkade ha lite "små värkar", men hon gick sedan upp och åt lite hö, som hon inte gjort på hela dagen.

Så, verkar det normalt att det nu har tagit mer än 24 timmar sen den första gula flytningen? Har inte sett att hon har haft några värkar innan men man kan ju missat. ( Hon är en förstföderska på snart 4 år)

Och som sagt, är ny på detta, tacksam för svar  :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Sussilo

• Gäst
SV: Är detta normalt? Dräktig get
« Svar #1 skrivet: 09 mar-13 kl 18:12 »
En vit/ljusgul flytning kan de ha längre än 24 tim före killningen. En mörkgul vattnig flytning skulle kunna vara blandad med  fostervatten. Det är svårt att avgöra utan att se det. När man inte längre känner bäckenligamenten är det normalt att killingen kommer inom 24 tim. Håll utkik efter ett förändrat beteende hos geten. Att geten slår med huvudet mot magen och tar raska promenader kan (men inte nödvändigtvis) innebära att hon försöker positionera killingen i rätt födselläge. Inte minst med tanke på hennes ålder som förstföderska skulle jag hålla extra koll. Lycka till och berätta hur det går :)!

arivle

• Halland
« Svar #2 skrivet: 09 mar-13 kl 21:22 »
Okej tack så mycket! :) så det varierar alltså hur länge " förberedelserna" varar, alltså hur lång tid tar att få  killingen i position o så. När ska man börja bli orolig? Nu står hon still o bräker lågt, är lite orolig o annorlunda.
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 mar-13 kl 08:46 »
Getter brukar ibland prata lågt med sin killing där inne i magen. Jag har sett hur getter som snart ska föda ibland vänder sig mot sin stora mage och "mammapratar" med killingen där inne  :). Ja, när ska man börja bli orolig? Oftast oroar man sig i onödan men om t.ex. fostervattnet går och inget händer finns all anledning till oro. Medan både du och geten väntar på killingen så läs på denna pedagogiska sajt som innehåller det mesta (allt ?) om getter. Här finns hur mycket som helst om just killning. På sajten visas getrasen La Mancha som saknar ytteröron. Det är alltså ingen som kuperat öronen på dem, vilket jag trodde i min förskräckelse när jag först såg dem :)!

http://fiascofarm.com/goats/how_to_deliver_a_kid.html
http://fiascofarm.com/goats/goat_videos.htm#birth
http://fiascofarm.com/goats/prenatalcare.html#labor

arivle

• Halland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-13 kl 10:31 »
Tack bra hemsida, trots skumma öron :p
Men nu är oron över för två killingar föddes inatt! :D Märkte inte av någon trång "benring" här inte :)
Hon äter och dricker men har inte sett någon efterbörd men den kan jag ju lätt ha missat för jag satt inte där ute hela natten.. Men man märker om det inte är ute eller?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-13 kl 10:44 »
Bra länkar, Sussilo :) !

Jaha, nu skrev jag ett inlägg med tips inför killningen, men det var ju redan klart! Grattis :D ! Hoppas de små mår bra och äter som de ska!
Efterbörden kan ha kommit ut, och geten ätit upp den, det händer rätt ofta. Om geten skulle få feber eller konstiga flytningar (utöver den normala blödning som varar en eller ett par veckor) har inte efterbörden kommit ut och du bör ringa veterinär.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 mar-13 kl 12:49 »
Grattis arivle och den nyblivna getmamman! Härligt att det gick så bra :D. F.ö. se skräptantens svar.

arivle

• Halland
« Svar #7 skrivet: 10 mar-13 kl 13:01 »
Tack! Ja hehe men de var ändå bra med svar :)
Vad är onormala flytningar undrar jag då?

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 mar-13 kl 13:12 »
Variga. illaluktande, mörka men ändå inte blod skulle oroa mig. Men jag tror inte du har anledning till oro, allt tycks ju ha gått perfekt! Vad är det för kön på nykomlingarna? Får vi möjligtvis se en bild på familjelyckan?

arivle

• Halland
« Svar #9 skrivet: 10 mar-13 kl 19:52 »
Ja, jag har inte sett något konstigt de ån henne så. Det blev två getter, vilket va kul. :)
Men man är ju alltid orolig! Båda två visade sig starka och va uppe och testade sina ben. Men den ena var lite klenare, och sov väldigt länge idag så jag lät den dia och det gjorde den med god aptit, så hoppas att den tar sig bättre nu :/

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 mar-13 kl 22:32 »
Aha, två getkillingar - dubbelt kul! Fortsätt se till att de äter så brukar det gå bra  :).

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 11 mar-13 kl 08:24 »
Om du har fler killingar på gång och getmamma är samarbetsvillig kan du försöka mjölka ur och spara lite råmjölk i frysen, en vet aldrig när det kan behövas. Små förpackningar räcker, typ ½ dl i varje. Geten har råmjölk de första 3 dygnen efter killningen.

Låter jättemysigt med gettvillingar, de kommer säkerligen bli oskiljaktiga när de blir vuxna :-* !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

arivle

• Halland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-13 kl 09:12 »
Ja de var extra kul med gettvillningar! :) Detta ska nog gå bra, trots kylan :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser