Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installera vattensystem eller solceller?  (läst 2287 gånger)

kariander

Installera vattensystem eller solceller?
« skrivet: 20 okt-06 kl 09:52 »
Vi tittar nu på ett gammalt hus på landet som inte har något inbyggt vattensystem, bara oljefyllda elelement. Det finns flera kakelugnar i huset, om de fungerar vet jag inte. Tjänar vi på att installera ett vattensystem eller är kanske solceller att föredra? Är det någon som vet vad som är bäst? Går det att installera ett vattensystem själv?
we´re on this planet to fart around.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Installera vattensystem eller solceller?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-06 kl 10:12 »
Vi tittar nu på ett gammalt hus på landet som inte har något inbyggt vattensystem, bara oljefyllda elelement. Det finns flera kakelugnar i huset, om de fungerar vet jag inte. Tjänar vi på att installera ett vattensystem eller är kanske solceller att föredra? Är det någon som vet vad som är bäst? Går det att installera ett vattensystem själv?

Om kakelugnarna fungerar går det bra att använda dem för uppvärmning, risken är dock att de fått förfalla om huset bara värmts med el.

Det går att installera ett vattenburet värmesystem själv. Det är dyrt, dock skulle jag tippa att det är flera nollor billigare än solceller i sådan mängd att de kan värma upp ett hus.

Investeringen i att värma upp huset med något annat än el betalar sig snabbt. Direktverkande el är Världens Dummaste Sätt att Värma Upp Hus [tm].

kariander

« Svar #2 skrivet: 21 okt-06 kl 10:52 »
Vad kul med svar! Hur vet jag om kakelugnarna förfallit och går det i så fall att fixa det själv? Kommer besiktningspersonen se huruvida de funkar eller ej? Jag har hört att man kan få bidrag för att sätta in solceller, blir det ändå billigare med vattensystem tro? ???

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 okt-06 kl 14:00 »
Vad kul med svar! Hur vet jag om kakelugnarna förfallit och går det i så fall att fixa det själv? Kommer besiktningspersonen se huruvida de funkar eller ej? Jag har hört att man kan få bidrag för att sätta in solceller, blir det ändå billigare med vattensystem tro? ???

Du har nog blandat ihop solceller och solfångare.

Solceller ger el ... och inte speciellt mycket, inte på långa vägar vad som skulle krävas för att värma ett helt hus och speciellt inte på vintern.

Solfångare ger värme som man kan skicka ut till elementen och även göra tappvarmvatten av men då måste man ha ett vattenburet radiatorsystem och en accumulatortank som lagrar värmen från dagen till natten. Det funkar inte heller på vintern men en ganska stor del av året (beroende på var man bor såklart).

Kakelugnar är ju riktigt bra om dom är i skick, besiktningsmannen kan inte kolla dem utan du måste isåfall ta dit en sotare/brandinspektör som testar om ugnar och skorstenar är ok.

Det finns mängder med olika varianter på uppvärmning men de flesta, utom såna element du har och luftvärmepump, kräver att man har ett vattenburet system att koppla in sig på om man vill ha värme i hela huset.

kariander

« Svar #4 skrivet: 21 okt-06 kl 19:40 »
Det enda som gäller är att installera vattensystem då. Hur gör man det? Går det att göra även om man är ovan. Vem tar man kontakt med för att få hjälp?

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 okt-06 kl 17:04 »
Om du orkar elda varje dag så tycker jag att du ska se till att kolla kakelugnarna och få dem i skick. El-elementen kan du ju ha kvar som back-up om du reser bort eller inte kan elda av nån annan anledning.

Att installera ett helt radiatorsystem, panna, expansionskärl m.m. och all rördragning är nog ett ganska stort jobb även om man är väldigt händig, kolla med nån VVS-firma för att få en uppfattning om hur mycket jobb/kostnade det handlar om.

ulfkos

« Svar #6 skrivet: 07 nov-06 kl 15:09 »
Hej
Vi har köpt ett hus som är byggt 1897 och var ett mejeri fram till 1985 då det byggdes om till bostad.Förra ägarinnan har efter mannens bortgång tagit bort vattenelementen och installerat el, men behållit köksspisen där vi lagar all mat.Jag har köpt en luftvärmepump för att inte ruinera oss första åren, den fungerar bra men skall kompleteras med vattenburet system och solfångare för tappvatten(5 barn i tonåren).Vi skall även byta ut köksspisen mot en kökspanna där man även kan laga mat.
Mitt råd, köp en vedspis till köket, där man är för det mesta, och eller en luftvärmepump (dom nya är effektiva).
Mvh Ulf i Blåsmarks mejeriförening

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

izmxl
i Frukt & bär
[Igår kl. 14:32]

ifhqv
i Frukt & bär
[Igår kl. 11:51]

rxmmx
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 02:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser