Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna(sträcker långt på halsen,öppnar näbben)  (läst 8518 gånger)

Djursam

Hej!

Har en höna (dv.cochin) som har svårt att andas :(. Kippar ofta liksom efter luft, hela tiden egentligen, med jämna mellanrum (sträckar långt på halsen och öppnar näbben på vid gavel).
Inget snörvlande eller nysande eller ens vätska vid ögon/näbb.
Allmänn tillståndet är klart sämre men hon är på benen.

Någon som vet vad detta kan vara? :-\ Väldigt tacksam för era svar o:)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Sjuk höna(sträcker långt på halsen,öppnar näbben)
« Svar #1 skrivet: 10 sep-11 kl 00:33 »
Ingen aning men dom som gjort så hos mej har dött .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-11 kl 01:11 »
Har en höna (dv.cochin) som har svårt att andas :(. Kippar ofta liksom efter luft, hela tiden egentligen, med jämna mellanrum (sträckar långt på halsen och öppnar näbben på vid gavel).
Inget snörvlande eller nysande eller ens vätska vid ögon/näbb.
Allmänn tillståndet är klart sämre men hon är på benen.
Någon som vet vad detta kan vara? :-\ Väldigt tacksam för era svar o:)

Det skulle kunna vara Gapmask hon har, behandlas det inte dör hönan.
När dom får Gapmask så sträcker dom på halsen och gapar, ibland kan dom hosta lite också.
Man avmaskar hönan med Ivomec eller Axilur ner i halsen.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Gapmask/
« Senast ändrad: 10 sep-11 kl 01:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 sep-11 kl 08:58 »
Det skulle kunna vara Gapmask hon har, behandlas det inte dör hönan.
När dom får Gapmask så sträcker dom på halsen och gapar, ibland kan dom hosta lite också.
Man avmaskar hönan med Ivomec eller Axilur ner i halsen.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Gapmask/
Kan precis som Gimla skriver vara gapmask. Axilur är receptfritt och du ger samma dos/kg som till hund eller katt men i 5 dagar istället för 3 som man gör till hund och katt. (Bra att du länkade till SVA med info förresten Gimla  :D ) Ivomec är receptbelagt.

Du bör behandla idag. Har dom börjat kippa efter luft så går det oftast rätt fort utför om man inte behandlar.

En anna sak är att titta i halsen på din höna. Jag hade en höna som visade liknande symptom som jag misstänkte gapmask på. När jag fångade henne för att medicinera henne upptäckte jag ett 20 cm långt grässtrå som fastnat i halsen på henne. När grässtråt försvann blev hon bra   :D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Djursam

« Svar #4 skrivet: 10 sep-11 kl 13:09 »
Stort tack för era svar!!!

Tyvärr så var hon redan död när jag kom imorse :'(
Men nu vet jag i alla fall till en eventuell nästa gång.

Tack Grimla för länken!

Citat SVA: "Behandling och förebyggande åtgärder:
För närvarande saknas godkänt avmaskningsmedel mot parasiter hos fjäderfä.  ???
För att minska smittrycket i en besättning bör fåglarna inte vistas på samma mark år efter år. Fåglarna bör inte utfodras utomhus eftersom detta lockar fram vilda fåglar.

Mina går fria på större område, så då har de antagligen fått det av vilda fåglar.
Köpte i och för sig 2 nya hönor i höstas...

Andra orsaker till andningsvårigheter:
Observera att gapmask inte är den enda möjliga orsaken till andningssvårigheter hos fåglar. Infektioner med virus och bakterier kan orsaka identiska sjukdomssymptom. Hos höns kan till exempel virussjukdomen infektiös laryngotrakeit (ILT) likna gapmaskinfektion. Kontakta därför veterinär vid akuta andningssbesvär hos fåglar eller skicka döda fåglar för obduktion."

Jag skickar nog in hönan till SVA för att vara på den säkra sidan.

Ska jag avmaska de andra kanske? Är Axilur lika bra som Ivomec?

Djursam

« Svar #5 skrivet: 10 sep-11 kl 17:00 »
Nu har jag läst på SVA hemsida för att veta hur jag göra för att skicka in hönan.

Men det verkar inte vara helt enkelt :-\ Någon som är mer hemma på det?

- Måste man använda deras förpackningsmaterial?
- Vilken remiss ska man skicka med? Den enda som finns för privatpersoner...?
- Vad kostar det hela? Hittar inget om gapmask i prislistan...
- Kan jag bara låta kolla upp om det är gapmask eller måste jag låta kolla ILT och anmäla m.m.?

Hjälp!

Djursam

« Svar #6 skrivet: 10 sep-11 kl 23:52 »
Ingen som vet mer än jag ???
Då blir det väl att ha hönan i kylen tils på mpndag och ringa SVA då...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #7 skrivet: 11 sep-11 kl 00:16 »
Lättast är nog att ringa SVA och fråga. Hör av dig med svaret!! Hoppas att det inte är ILT.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Djursam

« Svar #8 skrivet: 13 sep-11 kl 19:29 »
Har nu pratad med patolog på SVA.
Hönan i kylen har legat för länge för att skicka, de måste ju först skicka särskild förpackningsmaterial och det tar allt som allt ett par dagar extra. Nått annat tar inte posten emot!
Om man har flera sjuka hönor finns det obduktionsanslag som man kan få och då betalar man bara porto/frakten. Det gäller inte om man bara har ett enskild djur och vill veta varför det dog, då får man betala själv.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 sep-11 kl 23:47 »
Har nu pratad med patolog på SVA.
Hönan i kylen har legat för länge för att skicka, de måste ju först skicka särskild förpackningsmaterial och det tar allt som allt ett par dagar extra. Nått annat tar inte posten emot!
Om man har flera sjuka hönor finns det obduktionsanslag som man kan få och då betalar man bara porto/frakten. Det gäller inte om man bara har ett enskild djur och vill veta varför det dog, då får man betala själv.
Du kan visst lämna in egenförpackad kartong - posten har tagit det åt mig. - Jag har skickat till annat labb en gång (ej SVA) och de hade inte emballage att skicka till mig så då packade jag själv. De på min post hade ingen som helst koll på hur det ska vara - de tycker bara det är hemskt obehagligt att man skickar döda djur. Man kan bara lämna in hos riktiga posten - ej ombud. Viktigt att man packar bra så det inte läcker. Hoppas ingen mer blir sjuk. Tänk på att skicka fler än en om flera blir sjuka. De har svårt att grunda sin analys bara på ett djur och risken är att de vill ha fler och då har du kanske redan gett dem antibiotika för att de blev så dåliga etc och antibiotikabehandlade djur vill de inte ha... de ska vara nyligen insjuknade. Och så får man ju vänta så länge om man måste skicka om. Några dagar först för preliminärt och sen 2-3 veckor till för vidare analys...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser