Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elitlamm?  (läst 2987 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Elitlamm?
« skrivet: 13 sep-11 kl 17:30 »
Elitlamm... funderar jag på, även fast jag för tillfället bara har 4 tackor. Är det helt galet? Förhoppningsvis blir de ju fler...

Nån gång kanske jag säljer nåt livdjur och då kan det väl vara käckt att skicka med ett snyggt härstamningsbevis, eller måste man vara med i genbank el dylikt för det? Sen är det ju alltid kul att skriva ner data om djuren, men det är ju tråkigt med Excel ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Elitlamm?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-11 kl 20:18 »
Man måste inte vara med i genbank för att dra ut härstamningsbevis. Har man får med genbank så kan man även dra ut genbanksintyg på datorn. Du får även stalljournal i Elitlamm. Det kostar ju lite och kanske inte är "värt" det om man bara har 4 tackor men det är kul, man kan t ex kolla släktskap m m och man har ordning på tackornas härstamning, för mig som har dåligt minne är det värdefullt.
Åsenfår, hundar och katter

Luppa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 14 sep-11 kl 10:55 »
Elitlamm är kanon, kan varmt rekommenderas så länge som du kommer att ta lamm på dem.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-11 kl 11:05 »
Elitlamm... funderar jag på, även fast jag för tillfället bara har 4 tackor. Är det helt galet?

Vill man söka EU-stöd för djur av utro.hotad ras så måste man vara med i Elitlamm.

1250kr kostar det om år.(Avel & Produktion)
« Senast ändrad: 17 sep-11 kl 10:21 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

betsla

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 14:34 »
Vill man söka EU-stöd för djur av utro.hotad ras så måste man vara med i Elitlamm.

Ja, det ligger ju i planen då jag har Åsenfår. Man får väl bidrag för dem va? Självklart är det ju inte anledningen till att jag köpte dem, ifall nån nu tror det...  ::) Jag har dock inte riktigt satt mig in i den byråkratin än.

Då blir det till att registrera sig som användare då. Lika bra att ta det största programmet va?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 16:13 »
Då blir det till att registrera sig som användare då. Lika bra att ta det största programmet va?

Som jag har förstått det så är Elitlamm produktion till för de som bara föder upp för slakt. Du kan inte skriva ut härstamningsbevis, men föra statistik över slaktresultat, vägningar osv.
Elitlamm avel & produktion är ett måste om man ska kunna sälja livdjur med härstamning.
Rätta mig om jag har fel.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 17:49 »
Elitlamm avel & produktion är ett måste om man ska kunna sälja livdjur med härstamning.
Rätta mig om jag har fel.

Så har jag också förstått att det är. Det är härstamningsbeviset och nån enstaka grej till som skiljer dem åt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 10:40 »
Nån gång kanske jag säljer nåt livdjur och då kan det väl vara käckt att skicka med ett snyggt härstamningsbevis,
Säga vad man vill om deras härstamningsbevis men snygga är dom inte  8)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser