Inget ont om Poultry Pages Forum men det verkar ju snarare vara en tummelplats för glada amatörer än en samlingsplats för vetenskapsmän. Där står i anslutning till bilden av blodig avföring att det är normalt. "Normalt" kan betyda att det är vanligt förekommande men det behöver inte betyda att djuret är helt friskt. Djur som har sådan avföring kanske ser ganska friska ut men i själva verket inte är det.
Tills någon fjäderfäkunnig veterinär har upplyst mig om att jag har fel, så tror jag att blodiga klumpar tillsammans med vitaktiga trådar i hönsavföring beror på att hönan (tuppen) inte är helt frisk. Som jag tror, har den haft och lider av sviterna från, eller har någon kronisk form av coccidios. Alla djur dör inte av coccidios men de kan få skador i tarmen som hänger med länge och påverkar deras välbefinnande i större eller mindre grad.
Men som sagt, om någon veterinär träder fram och säger att en fullt frisk höna kan avstöta blodiga tarmvävnad så skall jag tro på det. Dock är jag lite skeptisk till bilder på Poultry Pages Forum.