Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig hönsskit (parasit/sjukdom?) BILD  (läst 5254 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Konstig hönsskit (parasit/sjukdom?) BILD
« skrivet: 10 sep-11 kl 22:32 »
Så här ser den då ut då:

Ser ju lite sådär ut. Några idéer?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Gamina

SV: Konstig hönsskit (parasit/sjukdom?) BILD
« Svar #1 skrivet: 10 sep-11 kl 22:48 »
Kan det inte vara en äggula som inte blev ett ägg som har kommit med i skiten? Iods lite liten och lite väl röd men jag har fått ut en gula med liknande form från en sjuk höna.
Genbank för Gotlandshöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 10 sep-11 kl 23:33 »
Trot eller ej men jag skulle gissa på en vanlig hönsskit  ;) Ibland kommer lite tarmvävnad med när hönan skiter, inte ovanligt och inte farlig men skiten blir rödaktig.

En av mina favoritlänkar till en sida med hönsskitar  ;)

http://chat.allotment.org.uk/index.php?topic=17568.0

Den sidan har dock lugnat många oroliga hönsägare  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #3 skrivet: 11 sep-11 kl 08:14 »
Ah den sidan har jag letat efter sedan jag nån gång i forntiden hittade en länk till den här på alternativ.  :D Ja, har hittat en sån ett par dagar nu men alla mår till synes prima, men var lika bra att kolla upp. Tackar!  ;D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

tringeling

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 sep-11 kl 20:41 »
Inget ont om Poultry Pages Forum men det verkar ju snarare vara en tummelplats för glada amatörer än en samlingsplats för vetenskapsmän. Där står i anslutning till bilden av blodig avföring att det är normalt. "Normalt" kan betyda att det är vanligt förekommande men det behöver inte betyda att djuret är helt friskt. Djur som har sådan avföring kanske ser ganska friska ut men i själva verket inte är det.

Tills någon fjäderfäkunnig veterinär har upplyst mig om att jag har fel, så tror jag att blodiga klumpar tillsammans med vitaktiga trådar i hönsavföring beror på att hönan (tuppen) inte är helt frisk. Som jag tror, har den haft och lider av sviterna från, eller har någon kronisk form av coccidios. Alla djur dör inte av coccidios men de kan få skador i tarmen som hänger med länge och påverkar deras välbefinnande i större eller mindre grad.

Men som sagt, om någon veterinär träder fram och säger att en fullt frisk höna kan avstöta blodiga tarmvävnad så skall jag tro på det. Dock är jag lite skeptisk till bilder på Poultry Pages Forum.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 23:47 »
Skulle kunna vara ett sår på tarmslemhinnan.
Då blir det "orange" kluttar kolla på bilden -->
« Senast ändrad: 19 nov-11 kl 09:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #6 skrivet: 21 sep-11 kl 15:09 »
Den sista bilden ser ut som en blindtarmsbajs, de är lite oranga och skummiga. Blod blir inte orange, det blir klarrött om det är färskt och brunare rött om det är äldre. Det är en mycket liten bild så jag kan ta fel.
Första bilden ser ut att vara vävnad/slemhinna, det är inte blod så om det var en engångsföreteelse är det nog ingen fara.
Man blir lätt bajsfixerad när man är med höns  :P
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 21 sep-11 kl 21:53 »
Den sista bilden ser ut som en blindtarmsbajs, de är lite oranga och skummiga.
Nej nej den bilden jag lade in,
visar hur det ser ut när det ÄR sår på tarmslemhinnan!
« Senast ändrad: 19 nov-11 kl 09:27 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser