Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  röda hönskvalster  (läst 6400 gånger)

Ytteråhönan

• Jämtland
    • Ytteråns ägg
röda hönskvalster
« skrivet: 12 sep-11 kl 11:58 »
vad e det för svavel man ska använda? hur gör man ? SNÄLLA SVARA FORT:)
Vi är fruarna i två familjer som har en liten hönsbesättning tillsammans
www.ytteransagg.n.nu

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: röda hönskvalster
« Svar #1 skrivet: 12 sep-11 kl 14:31 »
Om du kollar lite i de senaste trådarna så har dina frågor besvarats de sista dagarna i denna tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=118974.0

och i denna tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=118879.0
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 12:00 »
Man ska INTE exprimentera med svavel själv, det är giftigt!!!
Läs gärna mitt svar under rubriken "Ohyra..."
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 20:18 »
Man ska INTE exprimentera med svavel själv, det är giftigt!!!
Läs gärna mitt svar under rubriken "Ohyra..."
Ursäkta mig men vitsen med svavelröken är att det är giftigt så att kvalstren dör. Tror du på fullaste allvar att Frontline och medlen som Atisimex använder (som du rekommenderar i en annan tråd) är giftfria eller mindre farliga :o

Att man får hönskvalster beror inte nödvändigtvis på att man inte lyckades bli av med det förra gången. Det kan bero på att man låter hönsen var ute och bete sig som höns ska.

Att behandla var 7de dag med Frontline (som du också rekommenderar i en annan tråd) är verkligen inte lämpligt. Ska man behandla med Frontline (som är ett långtidsverkande preparat) man bör inte behandla med tätare intervall än 5 veckor.

Man ska ha respekt för gifter och inte använda dem slentrianmässigt bara för att man tror att dom är ofarliga.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 13 sep-11 kl 23:03 »
Nu har du läst det jag skrev som fan läser bibeln...

Jag skrev inte alls att man ska långtidsbehandla var 7:e dag utan bara två ggr.
Det jag skrev och menade var att den människa som tänder på svavlet utsätts för giftet - och det är väl inte meningen att den ska stryka med?!
Haha Näe verkligen inte att de är mindre giftiga MEN Anticimex har utrustning och sakkunskap hur de ska hantera dessa gifter. Vi är bara lekmän, därför bör vi inte riskera vår egen hälsa genom att exprimentera med giftiga preparat som vi själva får i oss

Frontline tillhör trots allt de giftiga preparaten som vi inte får på oss av, såsom t.ex. om vi pudrar med Etotalpuder eller röker med svavel
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 09:06 »
Nu har du läst det jag skrev som fan läser bibeln...

Jag skrev inte alls att man ska långtidsbehandla var 7:e dag utan bara två ggr.
Det jag skrev och menade var att den människa som tänder på svavlet utsätts för giftet - och det är väl inte meningen att den ska stryka med?!
Haha Näe verkligen inte att de är mindre giftiga MEN Anticimex har utrustning och sakkunskap hur de ska hantera dessa gifter. Vi är bara lekmän, därför bör vi inte riskera vår egen hälsa genom att exprimentera med giftiga preparat som vi själva får i oss

Frontline tillhör trots allt de giftiga preparaten som vi inte får på oss av, såsom t.ex. om vi pudrar med Etotalpuder eller röker med svavel
Förvisso inte men då Frontline är ett långtidsverkande preparat som ej bör användas tätare än var 4de vecka (tillverkaren hade visst ändrat intervallet) så är det ändå olämpligt och onödigt att behandla med 7 dagars intervall. Dessutom sätter du gift på din höna och då bör du inte äta äggen på ett tag. De flesta äter ju trots allt äggen från sina höns eller hur :D

Jag har själv använt Frontline och det fungerar utmärkt men det är inte ett lämpligt medel att använda rutinmässigt och i förebyggande syfte och inte mot hönslus som är lätt att bli av med med mindre giftiga preparat. Framförallt inte om du äter eller säljer dina hönsägg.

Självklart ska man inte låta hönsen gå med ohyra i mängder och strunta i att åtgärda problemet men det är faktiskt ganska orealistiskt att eftersträva en 100% ohyrefri miljö för hönsen om dom får gå ute. Höns som går ute får ohyra så är det bara. Ohyran kommer bland annat från vilda fåglar och det finns ju på de flesta ställen.  Friska höns i god kondition som har tillgång till att sandbada har sällan problem med ohyra.

Röda hönskvalster i ett hönshus är ett gissel och otrevligt både för hönsen och oss som sköter om dem. Svavelrökning är ett enkelt och billigt sätt att kontrollera problemet men fungerar inte på alla ställen. Jag har ett relativt tätt  hönshus på drygt 30m2 och inga som helst problem att hinna ut innan svaveln börjar ryka om jag bränner över ett triangakök.Höns och vaktlar har naturligtvis flyttats ut innan man röker!  Naturligtvis kan det bli klurigt om man har ett väldigt stort hönshus eller har hönsen inhysta i exempelvis ett stall, då bör man välja andra metoder.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 20:40 »
Nej självklart ska man ha karantän på äggen under behandlingstiden, det skrev jag också, men det Viktigaste i det läget är väl att bli av med ohyran!

NEJ det är helt fel att höns som går ute automatiskt skulle få ohyra! Mina går ute och har ingen ohyra alls.
Att de vilda fåglarna skulle ha så mycket ohyra är en utbredd missuppfattning som inte har någon grund i verkligheten. Jag har i många år agerat jourhem åt skadade vilda fåglar och dessa har så gott som aldrig någon ohyra alls, mer än ev. mask. De vilda fåglar som får ohyra dukar under rätt snabbt - det kliar och underminerar deras allmänkondition så de orkar inte söka föda ordenligt, precis som skabbrävar.

Har kursverksamhet!

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 14 sep-11 kl 20:43 »
Jag fick kvalster i somras och for ner till affären och fick tag på nåt spray som hette flugextra (STARKT) och sprayade i hönshuset på morgonen och framförallt i springor etc. Sen tog jag faktiskt bayofly en droppe på varje höna eftersom ja ghittade dessa äckliga kryp på hönsen trots att det står överallt att dom bara sitter på hönorna på nätterna....jag sprayade i hönshuset ca 4 dgr sen märkte jag en tydlig avtrappning på antalet röda, då målade jag om hela hönshuset och eldade upp allting i redena, och när jag hade målat så sprayade jag alla springor i hönshuset. Kanske har haft väldig tur för sen har jag inte haft en enda kvalsterrumpa i mit thönshus! Så de tär inte helt omöjligt!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 20:59 »
Nej självklart ska man ha karantän på äggen under behandlingstiden, det skrev jag också, men det Viktigaste i det läget är väl att bli av med ohyran!

NEJ det är helt fel att höns som går ute automatiskt skulle få ohyra! Mina går ute och har ingen ohyra alls.
Att de vilda fåglarna skulle ha så mycket ohyra är en utbredd missuppfattning som inte har någon grund i verkligheten. Jag har i många år agerat jourhem åt skadade vilda fåglar och dessa har så gott som aldrig någon ohyra alls, mer än ev. mask. De vilda fåglar som får ohyra dukar under rätt snabbt - det kliar och underminerar deras allmänkondition så de orkar inte söka föda ordenligt, precis som skabbrävar.
Intressant, men det är precis tvärt emot vad en forskare skrev här för ett par månader sedan. Jag hittar inte tråden just nu men forskaren som jobbade med att studera vilda fåglar och ohyra menade att lite ohyra har i princip alla vilda fåglar men en frisk fågel klara av att kontrollera mängden genom att bla putsa sig och sandbada. Det var först när fåglarna blev nedsatta i konditorn av andra orsaker och inte orkade sköta sin hygien som ohyran blev ett problem....

Är det någon som kommer ihåg vad han hette? Forskaren alltså.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 21:02 »
Tyvärr kommer inte heller jag ihåg länken..... men jag kommer mycket väl ihåg inlägget och reagerade just på att Kicki skriver motsatsen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #10 skrivet: 14 sep-11 kl 21:17 »
Intressant, ja vad hette han?

Jag har tagit emot många skadade fåglar i mitt hem genom åren och borde väl ha stött på ohyran om den är så vanlig, eller hur?

Har kursverksamhet!

MrsB

• Småland
« Svar #11 skrivet: 15 sep-11 kl 17:37 »
Killen hette Daniel. Signatur: Kotatsu. Skrev den 23/2-11 under rubriken:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=143612.0

Mycket bra information gav han oss tycker jag  ;D
« Senast ändrad: 13 okt-12 kl 12:47 av Sirpa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser