Nu har du läst det jag skrev som fan läser bibeln...
Jag skrev inte alls att man ska långtidsbehandla var 7:e dag utan bara två ggr.
Det jag skrev och menade var att den människa som tänder på svavlet utsätts för giftet - och det är väl inte meningen att den ska stryka med?!
Haha Näe verkligen inte att de är mindre giftiga MEN Anticimex har utrustning och sakkunskap hur de ska hantera dessa gifter. Vi är bara lekmän, därför bör vi inte riskera vår egen hälsa genom att exprimentera med giftiga preparat som vi själva får i oss
Frontline tillhör trots allt de giftiga preparaten som vi inte får på oss av, såsom t.ex. om vi pudrar med Etotalpuder eller röker med svavel
Förvisso inte men då Frontline är ett långtidsverkande preparat som ej bör användas tätare än var 4de vecka (tillverkaren hade visst ändrat intervallet) så är det ändå olämpligt och onödigt att behandla med 7 dagars intervall. Dessutom sätter du gift på din höna och då bör du inte äta äggen på ett tag. De flesta äter ju trots allt äggen från sina höns eller hur

Jag har själv använt Frontline och det fungerar utmärkt men det är inte ett lämpligt medel att använda rutinmässigt och i förebyggande syfte och inte mot hönslus som är lätt att bli av med med mindre giftiga preparat. Framförallt inte om du äter eller säljer dina hönsägg.
Självklart ska man inte låta hönsen gå med ohyra i mängder och strunta i att åtgärda problemet men det är faktiskt ganska orealistiskt att eftersträva en 100% ohyrefri miljö för hönsen om dom får gå ute. Höns som går ute får ohyra så är det bara. Ohyran kommer bland annat från vilda fåglar och det finns ju på de flesta ställen. Friska höns i god kondition som har tillgång till att sandbada har sällan problem med ohyra.
Röda hönskvalster i ett hönshus är ett gissel och otrevligt både för hönsen och oss som sköter om dem. Svavelrökning är ett enkelt och billigt sätt att kontrollera problemet men fungerar inte på alla ställen. Jag har ett relativt tätt hönshus på drygt 30m
2 och inga som helst problem att hinna ut innan svaveln börjar ryka om jag bränner över ett triangakök.Höns och vaktlar har naturligtvis flyttats ut innan man röker! Naturligtvis kan det bli klurigt om man har ett väldigt stort hönshus eller har hönsen inhysta i exempelvis ett stall, då bör man välja andra metoder.