Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med kronisk lös mage  (läst 3979 gånger)

Nemi

• Gotland
Tacka med kronisk lös mage
« skrivet: 12 sep-11 kl 17:58 »
Vet att det var en annan sommartråd om detta, men slänger ändå ut en förfrågan. Har en tacka som jag lånade förra året och som kom åter till mitt gäng i våras. Minns faktiskt inte hur hennes bajs såg ut förra året, det var första året med får/lamm... Men hon har sedan hon kom konstant gett ur sig koblaffor. Alla andra finfina i magen, men Greta icke. Visst finns det djur som är kroniskt risiga eller minns jag fel? Och vad gör åt det? Om något?
Hoppas ju att hon kan stabilisera sig i höst/vinter med bra hö, men vet ju inte.
Betet på ön är fortfarande helt galet, vilket hon kanske har en överkänslighet gentemot. Bör jag, som jag gjorde vid betessläpp tilläggsfodra med hö och se om det torkar upp henne?
Som det är nu får jag klippa och tvätta henne i baken regelbundet. Pigg och glad älskling annars.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Tacka med kronisk lös mage
« Svar #1 skrivet: 12 sep-11 kl 18:12 »
Mask har du kollat?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-11 kl 18:39 »
Det finns tackor som aldrig får immunitet mot inälvsparasiter. De fortsätter att bli illa påverkade av dom, och med följd av det lös mage... (Och därmed fortsätter att sprida masken)

Det finns också tackor som "är för glupska" när de kommer till nytt bete och får lös mage varje gång man byter beteshage....

Jag har varit konsekvent och slagit ut dessa individer. Jag hade en tacka som lyckades vara lös i magen, fast hon gick inne på hö under vinterhalvåret.
Jag orkar bara inte se eländet längre, utan gjorde processen kort! Det är ju det också att när de går och skiter, blir ju juvret smutsigt, med risk för att lammen blir dåliga...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 12 sep-11 kl 19:12 »
Det finns tyvärr många fler orsaker till diarrèe än olika maskar. Bakterier och coccidier är väl vanligast. Jag vill råda Dig till att ta ett "Kolla masken-prov men också kontakta en distriktsveterinär som kan göra odlingar på avföringen för att kolla backterier och ev hjälpa dig med ett avföringsprov till SVA för mikroskopering efter parasiter. Distriktsveterinärerna brukar ha utrustning för att med blodprov också kunna se vad för smittämne det kabn röra sig om.
Tänk på att det inte bara gäller denna tackan utan alla Dina djur!!!  :o Hon kan ha hunnit smitta alla djur redan utan att de uppvisar symtom. :o
Att bara slå ut henne ger Dig ingen säker kunskap om orsaken till hennes symtom.
Så vitt jag förstått djurhållningens grunder är säker kunskap i kombination med arbetsvillja och förmåga till empati för djuren, hos djurägaren, det som håller djuren friska, starka och lyckliga!
Lycka till! (och berätta gärna vad resultatet blir!)
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Nemi

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-11 kl 20:05 »
''Kolla Masken'' inhandlad idag och skickas imorgon. Tackan Greta avmaskades innan hon kom hit i våras. Men vem vet? Har hållt hennes juver rent för ungarna, men i efterhand så blev hon inte en 'skallerorm' förrän i och med betessläpp, dvs när hon viftar på svansen så hörs det av torra bajskakor. Därav klipp och tvätt. Hennes ungar i gott hull med kalaspäls. Men lös i magen har hon varit sen hon kom. Skriver via mobilen så det kanske blir lite osammanhängande.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #5 skrivet: 12 sep-11 kl 20:53 »
Jag har samma problem här med en tacka, pigg och alert men koblaffor som fastnar i päls och svans. Brukar ge henne torrhö för att hjälpa magen att torka upp har inte provat kolpasta ännu. Alla andra har bra konsistens trots regn och frodvuxet bete.
Man ska ju inte experimentera med vommens bakterieflora men har man provat allt så kan det här tipset som jag fick av en som har värmlandsfår kanske vara värt att prova; ge uppvispad äggula tre gånger om dagen (3 gulor varje dag, ges med doseringsspruta).
Bifogar länken där det står hur dom fick tipset...  http://faleartut.blogspot.com/2011/08/far-vi-komma-nu.html
/Annelie

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 sep-11 kl 21:24 »
Om nu inte huskurerna hjälper så är DHS-tabletter än utmärkt lösning! ;D

De tackorna som jag har haft har inte avmaskning eller DHS haft någon bestående verkan på, endast tillfällig. De har inte smittat de andra, men de har ändå utgjort ett problem, så jag valde att ta bort dom. Jag tyckte mig se en viss ärftlighet i den lösa magen, oxå...
Enligt expertis så är mindre resitens mot parsiter en delvis ärftlig historia.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser