Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur släpper man ihop nya  (läst 2181 gånger)

Miuspius

• Jämtland
hur släpper man ihop nya
« skrivet: 11 sep-11 kl 15:22 »
Nån som har bra förslag på hur man släpper ihop vaktlar från olika grupper bäst?

har försökt sätta ihop två tanter med en höna och en tupp men jäklar va tuppen gick hårt på dom två nya, dom blev ju skalperade bara på en natt, så dom har jag delat igen, dom skulle ju ha dött annars..... men vill ju inte bara ha en hona till honom. men han är snäll med henne men säkert är han lite väl på henne oxå men utan skador iallfall....

tips nån?
Maria

SannaF

• -
SV: hur släpper man ihop nya
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 23:17 »
Njaa... Nu är jag ju inte så bra på just vaktel - är bara inne på att skaffa mig en flock ännu så länge. :-[

Kanske kan jag ha en ide ändå - när det gäller kaniner och ihopsläpp så ska man inte släppa in en/flera nya till en/flera kaniner i den bur de redan bor, utan ta en helt ny bur och släppa ihop alla där.
På det viset är det ingen som har ett revir att försvara, utan de får göra upp om revir sinsemellan.
Kanske kan man testa detta på vaktel oxå??

Mot nya äventyr!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 sep-11 kl 09:01 »
Precis som SannaF skriver så är det bra att göra det i neutral bur. Man bör också ha gott om gömslen och hinder så att det är lätt att komma undan och gömma sig om det blir bråk. Det är också bra om det är så stort som möjligt.

Tyvärr är det så att vissa vaktlar är bråkstakar och hur man än försöker funkar det inte. Är du säker på att det är tuppen som är dum mot dom nya hönorna? Ofta är det nämligen vaktelhönorna som är jävligast :-\

När du skriver skalperade menar du att dom blivit av med skalpen och har köttsår eller bara fjädrarna?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Miuspius

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-11 kl 21:05 »
tack för svaren, ska försöka i neutral bur för alla så jag kan ha dom ihop..... är ju som bra mcyket lättare så. jorå han var så våldsam så att dom blev sårig på huvudet, var brydd om jag skulle ta bort dom men det läkte jättefort och bra men några nya fjädrar lär dom inte få där.
Maria

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 18:55 »
Helt riktigt som sagts ovan så är det lättare att sätta ihop fåglar i en ny bur där alla kommer in på lika villkor.

Men i det här fallet där du har en tuff tupp och två vekare hönor så gör du nog bäst i att dela tuppen och den hönan han sitter med nu, och först sätta ihop de tre hönorna tillsammans, så att de får lära känna varandra i lugn och ro, och lära känna buren.
sedan efter en/ett par veckor kan du släppa in tuppen, i den buren där hönorna redan är trygga.  (en stor bur med många gömställen och lite kuperad mark så han inte så lätt kan göra "tjuvrusningar" efter hönsen)

Då har han ingen höna att försvara mot främlingar som han inte ser som flockmedlemmar, och han är inte i sitt eget revir och hönorna är tryggare i sin bekanta omgivning.

Det är ialla fall mitt tips, Jag tror att det är så du har störst chanser attt minimera rieken för skador och mobbing.
Lycka till
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser