Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vax ljus  (läst 3342 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Vax ljus
« skrivet: 11 sep-11 kl 19:26 »
Jag har provat att gjuta vax ljus men har ett problem! När ljusen har stelnat så blir dom lite ihåliga varför undrar jag?
Jag smälter vaxet i kastrull och låter det svalna till ca 60 grader (formen tål bara 65gr) häller i formen och låter det svalna i rumstemperatur sedan in i frysen 2tim så att det släpper ur formen.
Då ser jag en spricka i botten på ljuset och gräver jag lite i sprickan så är det ihåligt inuti delvis.
Har någon erfarenhet av detta ???
Ska på marknad ihelgen och vill ju inte sälja ihåliga ljus ;D

klarre

• Södermanland
SV: Vax ljus
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 21:10 »
Vilka formar använder du? Jag har gjort 100 tals ljus och inte haft detta problem, ibland kan det bli någon jätte liten bubbla som inte spelar någon roll i botten på ljuset. Vaxet krymper när det svalnar därför kan det vara bra att över fylla formen lite. Har du en bandsåg så kan du använda den för att fila till botten på ljuset så den står bra.

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 21:21 »
Vilken form säljer bäst?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-11 kl 21:50 »
Spontant skulle jag säga att du har för varm vax , kanske ska du efter fylla ?

Fast det låter lite underligt att formen tål bara 65oC lite i underkant , troligt  påverkar det slut resultatet.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 11 sep-11 kl 22:16 »
Kan problemet vara att avsvalningen går för snabbt och ojämnt, så att det blir ett stelnat skal av vax längst ut medan vaxet fortfarande är flytande i centrum av ljuset? Vad händer om du placerar formen i 60-65 gradigt vattenbad som får svalna mycket långsamt till rumstemperatur?

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-11 kl 07:24 »
Sten-åke grisen, katten och hunden är populära.

Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 sep-11 kl 07:30 »
Tack! Jag köper annars bara veke och gör lite vaxljus av snittar som blivit över för husbehov.
Det blir två ljus av varje snitt beroende på format, delar ofta bara på diagonalen.

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
« Svar #7 skrivet: 12 sep-11 kl 10:26 »
Sten-åke grisen, katten och hunden är populära.

Var köper man dessa formar? Billigast så klart.

//Tobbe
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
« Svar #8 skrivet: 12 sep-11 kl 11:12 »
Tobbe,

Jag har en hel del formar och vekstorlekar och annan ljustillverkningsutrustning till salu.
 Har ett 20-30-tal silikonformar köpta hos Töreboda, flera i dubletter då större omsättning.
Det mesta finns. Säljes pga tidsbrist och ålder.

Hör av dej om intresse finns.
0533-156 93
Kurt S
Rolfserud

Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 sep-11 kl 12:03 »
Det finns material för att tillverka egna formar!

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 12 sep-11 kl 20:55 »
Kan problemet vara att avsvalningen går för snabbt och ojämnt, så att det blir ett stelnat skal av vax längst ut medan vaxet fortfarande är flytande i centrum av ljuset? Vad händer om du placerar formen i 60-65 gradigt vattenbad som får svalna mycket långsamt till rumstemperatur?
Jag tror att du har rätt torbjörn att det svalnar för snabbt i ytterkanter.
använder mej av formar i plast så det svalnar jufort längst ut,ska prova ditt råd och se vad som händer.
Kanske kan man klä formen med mineralull eller nåt så att avsvalningen går långsamare.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 12 sep-11 kl 22:52 »
Hur stor är dina formar som du har problem med ? diameter ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 13 sep-11 kl 22:09 »
Dom är 60mm i diameter ,har ännu inte haft tid att prova långsamare avsvalning men tror att det löser problemet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser