Nu har jag inte läst hela tråden. Men under studietiden (jag läste 8 år på högskola! 2001-2009) levde jag under existensminimum. Jag tog 75% studiemedel (för att inte skuldsätta mig för mycket) och fick in ca 5500 kr i månaden. Min sambo hade lika mycket. Halva vår inkomst gick till hyran. Jag jobbade en aning extra som vårdbiträde och annat, men inte så mycket. Studierna tog enormt med tid.
Trots detta sparade jag under dessa år ihop 50 000 kr på sparkontot, OCH tog körkort. Som jag betalade helt själv, fick inte ett öre i hjälp från föräldrarna. Men jag tänker absolut inte tillbaka på den tiden som "fattig" eftersom jag valde vad jag skulle göra med mina pengar.
Jag förstår att ni har det ännu tuffare, med höga skulder och knackig inkomst och jag lider med er.
Om jag bara får ge lite tips, är det förutom att se över de stora utgifterna, att se över de små. Detta eftersom för de flesta finns det bara en handfull stora utgifter att påverka, men hundratals, för att inte säga tusentals små man kan påverka. Ofta tänker man att det inte spelar någon roll att man sparar en krona här och en där. Men när man slår ihop alla de tusentals gånger varje månad man kan spara någon krona, blir det intressantare. Man MÅSTE inte sänka sin levnadsstandard till oigenkännlighet.
En bok jag vill rekommendera är "the complete tightwad gazette" av Amy Dacyczyn. Finns på CDON. Till och med jag som har svart bälte i snålhet har lärt mig massor av att läsa den boken nu.
Har även hittat svenska böcker på biblioteket (leta under privatekonomi).
Det finns zillioner bra hemsidor, men de flesta är på engelska. Några av de bästa är (tycker jag):
www.thesimpledollar.com och
www.stretcher.comNu har jag en riktigt bra inkomst, men fortsätter att snåla (selektivt) för att kunna a) betala av studielånet i snabbare takt (det går utmärkt tack!) och b) spara ihop till bra mycket mer än bara kontantinsatsen för ett hus.
Jag önskar er lycka till! Om några år kommer allt se mycket bättre ut för er, det är jag säker på!