Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?  (läst 25996 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?
« Svar #80 skrivet: 15 jan-12 kl 23:50 »
Oj!  Var har jag nu senaste telia-räkningen ...  *svettas*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Catch

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 18 jan-12 kl 16:09 »
Jag såg för länge sedan att man betalar flera kronor hit och dit för att få en pappersfaktura :-[ ( som man bara retar sig på tar plats) , givetvis har jag inte tagit tag i träsket men tog dock ett litet ryck för ett tag sen och ändrade lite abbonemang och väntar på papper om autogiroanmälan till ett företag som kostar i dagsläget 30 kr/månad, ska bli skönt med den besparingen.

Alla slantar små gör alltid något för sparandet till egen gård.

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #82 skrivet: 18 jan-12 kl 18:40 »
ridderne af den tomme potmon'e
;)
...och helst ska det bli "det ridderlige samfundet för den fyllde kisten med guld" och inte kisten fylld med fyld...
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #83 skrivet: 18 jan-12 kl 19:07 »
Lägg genast ner firman och skaffa ett vanligt kneg! (:)
Köp ej bensin - slanga den  ;D
scouta omgivningarna där ni bor efter affärer ni kan dumpstra mat hos
Ha alltid med er en påse, varför ? om jag hade en påse med mig överallt jag gick skulle jag lätt få ihop en tia på burkar och
flaskor till att panta och det utan att ens leta per dag.
Er skuld hos fogden är ännu ganska blygsam, för allt i världen betala av den snabbast möjligt. med påminnelseavgifter på påminnelseavgifter växer den där skulden snabbare än snabbast.

Ni har en bil ... någonsin funderat på att köra svarttaxi?
Men igen, lägg ner firman..sök jobb
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

tinna.m

• Skåne
« Svar #84 skrivet: 18 jan-12 kl 19:24 »
Lägg genast ner firman och skaffa ett vanligt kneg! (:)
Köp ej bensin - slanga den  ;D
scouta omgivningarna där ni bor efter affärer ni kan dumpstra mat hos
Ha alltid med er en påse, varför ? om jag hade en påse med mig överallt jag gick skulle jag lätt få ihop en tia på burkar och
flaskor till att panta och det utan att ens leta per dag.
Er skuld hos fogden är ännu ganska blygsam, för allt i världen betala av den snabbast möjligt. med påminnelseavgifter på påminnelseavgifter växer den där skulden snabbare än snabbast.

Ni har en bil ... någonsin funderat på att köra svarttaxi?
Men igen, lägg ner firman..sök jobb
Kom hit och slanga din dj*la mupp så ska jag se till så din avatar kan användas som ID.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Xoot

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 18 jan-12 kl 19:32 »
Fanns någon sen tidigare tillbaka med lastbil. Den blev slangad regelbundet.
Ägaren bestämde sig för att tömma tanken på diesel och fylla med något mindre körbart.
Lång historia och jag sitter inte på hela. Men tjuven eller tjuvarna fick rätt vid rättegång, deras bil gick sönder.

Gillar förresten reaktionen, Tinna!  ;D

Trollmor

• -
« Svar #86 skrivet: 22 jan-12 kl 18:06 »
Men tjuven eller tjuvarna fick rätt vid rättegång, deras bil gick sönder.
Nähä?  Fyyy!  Inte kan det väl vara så att jag är skyldig till vad bränsletjuvar tar sig till?  Särskilt om det bara är en bil som går sönder, ingen människa som riskerar att bli skadad.  Blev det tvärstopp på bilen?  Hur klarade lastbilsägaren sin egen motor?

Jag vet, Du sa att Du inte har hela historien, men ändå, man undrar ...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #87 skrivet: 22 jan-12 kl 18:19 »
Kom hit och slanga din dj*la mupp så ska jag se till så din avatar kan användas som ID.

;D ;D ;D   Goo den!

Citera
Lång historia och jag sitter inte på hela. Men tjuven eller tjuvarna fick rätt vid rättegång, deras bil gick sönder.

Ja inte fan skulle jag ha något samvete. Går väl att minera eller elektrifiera en bil också. Behövs inte ens ett stängselaggregat emellan. :-[  Minsta lilla bus här så ska jag ha en bössa..........en svart. Hittills har de bara rekognocerat här........EN gång.
« Senast ändrad: 22 jan-12 kl 18:27 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lauralisa

• -
« Svar #88 skrivet: 25 jan-12 kl 19:28 »
Nu har jag inte läst hela tråden. Men under studietiden  (jag läste 8 år på högskola! 2001-2009) levde jag under existensminimum. Jag tog 75% studiemedel (för att inte skuldsätta mig för mycket) och fick in ca 5500 kr i månaden. Min sambo hade lika mycket. Halva vår inkomst gick till hyran. Jag jobbade en aning extra som vårdbiträde och annat, men inte så mycket. Studierna tog enormt med tid.
Trots detta sparade jag under dessa år ihop 50 000 kr på sparkontot, OCH tog körkort. Som jag betalade helt själv, fick inte ett öre i hjälp från föräldrarna. Men jag tänker absolut inte tillbaka på den tiden som "fattig" eftersom jag valde vad jag skulle göra med mina pengar.

Jag förstår att ni har det ännu tuffare, med höga skulder och knackig inkomst och jag lider med er.

Om jag bara får ge lite tips, är det förutom att se över de stora utgifterna, att se över de små. Detta eftersom för de flesta finns det bara en handfull stora utgifter att påverka, men hundratals, för att inte säga tusentals små man kan påverka. Ofta tänker man att det inte spelar någon roll att man sparar en krona här och en där. Men när man slår ihop alla de tusentals gånger varje månad man kan spara någon krona, blir det intressantare. Man MÅSTE inte sänka sin levnadsstandard till oigenkännlighet.

En bok jag vill rekommendera är "the complete tightwad gazette" av Amy Dacyczyn. Finns på CDON. Till och med jag som har svart bälte i snålhet har lärt mig massor av att läsa den boken nu.
Har även hittat svenska böcker på biblioteket (leta under privatekonomi).

Det finns zillioner bra hemsidor, men de flesta är på engelska. Några av de bästa är (tycker jag): www.thesimpledollar.com och www.stretcher.com

Nu har jag en riktigt bra inkomst, men fortsätter att snåla (selektivt) för att kunna a) betala av studielånet i snabbare takt (det går utmärkt tack!) och b) spara ihop till bra mycket mer än bara kontantinsatsen för ett hus.

Jag önskar er lycka till! Om några år kommer allt se mycket bättre ut för er, det är jag säker på!
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Vivendi

• Västergötland
« Svar #89 skrivet: 30 jan-12 kl 22:14 »
lauralisas inlägg var intressant!

Det är inte de stora inkomsterna som är nyckeln, utan de små utgifterna. Har själv praktiserat det i många år, med sjukersättning blir man inte rik så det gäller att vara extremt försiktig med vart man lägger sina pengar. Och det går. Själv har jag lyckats behålla bilen och dessutom lägga pengar på en alternativ behandling till min kroniska sjukdom som sjukvården inte kan göra något åt - och det har i alla fall hållit mig på fötter, samtidigt som jag har hopp om att på sikt bli FRISK! :)

Och behåller man det här förhållningssättet när man har en vettig inkomst lär det märkas i ekonomireserven! :)

Lycka till med studieskuld och hussparande! :)
(Jag lyckades förresten lösa min studieskuld strax innan min 30-årsdag, innan jag fick sjukersättning!)

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #90 skrivet: 31 jan-12 kl 14:11 »
Även om man inte är ute efter skuldsanering så är kommunens konsumentrådgivare väldigt bra rådgivare och bollblank när det gäller att reda upp sin situation. Kan vara ett bra första steg.

Neiklot

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 31 jan-12 kl 17:13 »
Håller med Sjökärrets!

Vi var där för några årsedan, vi hyrde en gård och hyresvärden var helt koko.

Innan vi skrev på kontraktet så sa han att han nästan aldrig var på gården.
Max 2-3gånger om året och då mest i skogen.

: Han var där 2-3gånger i veckan, förvisso i skogen men även i maskinhallen vars elförbrukning gick på våran räkning!  :(

Vi har elräkningar på allt från två-tretusen till fyra-femtusen : var månad!!!

Konsumentrådgivarens tips: Flytta så fort ni bara kan!
(Förövrigt var det inte därför han var koko, han förföljde oss, även efter att vi flyttat!)

Vilverin

• Skåne
« Svar #92 skrivet: 23 feb-12 kl 12:55 »
Men hjälp vilken läskig människa! =O
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Trollmor

• -
« Svar #93 skrivet: 23 feb-12 kl 16:50 »
Men hjälp vilken läskig människa! =O
Ja, såna finns det gott om.  TYvärr.  Jag har sett flera exemplar, med egna ögon.

Man blir lite misantropisk så småningom.  ::)

silverglans

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 12 jul-12 kl 12:22 »

undrar hur det gick för Grankotte,fick han nån ordning på det?

eremit

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 14 jul-12 kl 14:37 »

hoppas han/hon inte röker och konsumerar alkohol det kan stjälpa vilken ekonomi som helst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser