Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka fuktig sand?  (läst 4507 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Torka fuktig sand?
« skrivet: 15 sep-11 kl 19:29 »
Har ett släp med sand som blivit fuktigt trots presenning över.

Ska ha det på golvet i hönshuset för det är toppenbra som golvskydd. Bara att kratta till det då och då. Hönsen är mycket förtjusta i det. Nu håller jag på att kärra ut det gamla å ska ha in det nya. ca. 750 kg tror jag. 8-10 skottkärror kanske?

Men hur torkar man fuktig sand? Går det att göra på något vettigt sätt?

(Enda gången jag torkat sand var i en stor plåtburk på vedspisen när jag skulle torka hela svampar till ett landskap.)

Tickelitack

• Södermanland
SV: Torka fuktig sand?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-11 kl 19:42 »
Möjligen med en avfuktare. Byggplasttält över släpet (lufttätt) alternativt utbrett tex på ett garagegolv,  in med en avfuktare några dygn.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 sep-11 kl 19:50 »
Är det torrt för övrigt i hönshuset lär sanden torka på golvet.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

getalina

• Halland
« Svar #3 skrivet: 15 sep-11 kl 20:57 »
Toppen, avfuktare har jag, står i källaren. Hade jag inte ens tänkt på.

Det regnar hela tiden så det är nog bäst att lägga det i hönshuset som har betonggolv. å lägger jag det i en toppig hög så rör ju hönsen om i högen, sprätter ut den och flyttar rundor på det.

Nu får jag bara hitta på ett sätt att hissa upp fuktaren så inte hönorna sprätter sand i den eller skiter på den.

_ingemar_

« Svar #4 skrivet: 15 sep-11 kl 22:10 »
gör en korg som avfuktaren får plats i häng den i rep eller nå annat, om du har slang anslutning till avfuktaren glöm inte den.

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-11 kl 22:52 »
Ok  :D  Vilka bra idéer ni kommer med.

Tror vi har en stor pärekorg någonstans, då kan man sno om rep om handtagen och pillra ut slangen genom flätningen å ner i en stor spann eller något sådant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser