Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera vindslucka  (läst 9035 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Isolera vindslucka
« skrivet: 19 sep-11 kl 21:56 »
Taket  i vårt hus är inte vidare bra isolerat. Det är ungefär en dm lite drygt i bjälklaget mot vinden som är isolerat. (Visserligen är vinden fylld med så mycket bråte så det borde isolera rätt bra.  ::) ) Vindsluckan som är en brädlucka på gångjärn och ganska tung är däremot helt oisolerad. Brädorna  luckan är gjord av är ca 3-4 cm tjocka. Nu funderar jag på att isolera denna lucka för att förbättra på isoleringen något. Allt enligt devisen lite är bättre än inget. Eftersom luckan är så förbannat tung så är det enda jag kan tänka mig frigolit. Men, om man har dit en tjock frigolitskiva så måste den fasas rejält i den änden där gångjärnen sitter för att man ska kunna öppna luckan. Så då är frågan är det värt jobbet att isolera luckan i alla fall eller kommer lika mycket värme sticka ut vid avfasningen som genom hela luckan? Sen undrar jag hur man kan få fast en frigolitskiva på en brädlucka också?  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Isolera vindslucka
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 22:02 »
Ny lucka som man lyfter undan, utan gångjärn, av plywood med tjock frigolit?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 23:00 »
Ny lucka som man lyfter undan, utan gångjärn, av plywood med tjock frigolit?

Den är lite för stor för det. Det går en trappa upp till den och den är nästan stor som en vanlig dörr så gångjärnen behövs och underlättar. Vill inte göra luckan mindre heller för då kan jag ju inte bära upp och ner bokhyllor, bord och sängar och annat som ska förvaras.  ::) :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 23:16 »
Gissar att den öppnas uppåt.. Om du har luckisoleringen större än luckan på de sidor som inte har gångjärn, och isoleringen runt luckhålet mindre, så får du isolering över luckspringan och därmed tätare. Tex ett gammalt vaddtäcke som häftas fast funkar så. På gångjärnssidan fäster du täcket både i luckan och "luckkarmen".
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kurt

« Svar #4 skrivet: 20 sep-11 kl 03:23 »
På tunga vindslucker sätter man ofta en talja och en tyngd (på vinden), så att den går lättare att öppna.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 06:28 »
Ett mycket enkelt sätt att få fast frigolit är att limma, finns särskilt lim för detta.

Är luckan så stor som en dörr så är det ju en ganska stor area som inte är isolerad, så även en blygsam isolertjocklek som 50 mm cellplast gör ju faktiskt skillnad.

Det ska ju också sägas att 50 mm av den billigaste frigoliten isolerar lika bra, eller rentav bättre, som 100-150 mm spån.

Att fasa av kanten på isolerskivan görs ju enkelt med tex rasp eller fogsvans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser