Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prisvärd och tillförlitlig väderstation?  (läst 4476 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Prisvärd och tillförlitlig väderstation?
« skrivet: 24 sep-11 kl 17:04 »
Som skogsägare/älgjägare/fiskare mm, är man alltid lite intresserad av kommande och rådande väderlek.
Har därför köpt en väderstation fr Claes Ohlsson (öppet köp 30 dagar), för 999:-och undrar lite över
kvalitén/tillförlitligheten osv, runt dessa?.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162804916

Bättre och dyrare finns alltid, likväl som billigare och sämre, men det skulle vara intressant att höra vad
ni andra har "ute i stugorna", och om ni är nöjda resp missnöjda med dem?.

Mvh//Lainde

JBF

• Småland
SV: Prisvärd och tillförlitlig väderstation?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-11 kl 17:15 »
En sådan har jag också, inköpt i Ullared. Fungerade mycket bra!! Dataprogrammet som hörde till var kanon, man fick mycket statistik! Det enda problemet var att man inte kunde avläsa tex regnmängd från ett visst datum till ett visst datum. "Max" var liksom max, allt regn som kommit under året.. Staplarna var lite svåra att läsa av just vad gäller regnet!
Tyvärr har jag inte den inkopplad då den installerades på PC men sen bytte vi till Mac som den inte fungerade med.

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lainde

• -
« Svar #2 skrivet: 24 sep-11 kl 21:44 »
Är din station av samma "fabrikat", JBF?.

Nu har inte jag hunnit med att utvärdera alla funktioner, men plussar den ihop regnmängden allteftersom?, så
får man kanske göra egna noteringar för dygns eller vecknederbörden separat.

I övrigt  fick jag ställa mig och svetsa ett "nock/vindskivefäste" till röret som utomhusgivarna ska monteras fast
på,(fanns inget), så jag gjorde det ordentligt,,,, i 4 mm rostfritt. ;D
Lite sniket kan tyckas, men det var tom sämre på CO´s dyrare station, och något separat fäste gick inte att
"köpa till".  ::)

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 25 sep-11 kl 08:33 »
Ha, de ser precis likadana ut i alla fall. Jag köpte min för tre år sedan så jag minns tyvärr inte namnet.
Åtminstone i min version fick man plussa på regnmängden själv från ett visst datum till ett visst, eller i alla fall var det svårt att utläsa regnmängd från ett datum till ett annat.

Precis, fäste fick man ordna själv.. Lite sniket.

I övrigt fungerar den bra!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-11 kl 09:02 »
Här finns mycket att läsa om väderstationer:
http://www.temperatur.nu/forum/

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 25 sep-11 kl 09:14 »
Jag har inte haft så mycket framgång med min från en konkurrerande firma, både pga dålig kvalitet, dålig teknisk lösning och otur. Första exet fungerande inte, reklamation och jag fick en ny. Programvaran som följde med kunde inte ladda till internet, t.ex. till wunderground.com. Programvara som kunde däremot fungerade inte på den gamla datorn och mina nyare hade inte serieport. Fick plocka bitar från det ena programmet och skriva ett eget.

Den trådlösa överföringen var inte stabil från baksidan av uthuset (enda nordväggen utan sol) så jag flyttade den närmare (fick dock sol ibland), men det hjälpte inte, var tvungen att köra kabel för att få stabil överföring.

När vi flyttade så blev det inte bättre än att en katt pissade på väderstationen och när vi efter ett långt kirurgiskt ingrepp tvättat inälvorna i destvatten så gick den igång igen men displayen fungerade inte. Efter en dag försvann vårt internet och var borta några dagar, väl tillbaka levererade jag mätvärden till internet i en dag, sedan slog blixten ned på tomten och slog ut nätverksporten på gamla datorn och eventuellt väderstationen. Efter detta gav jag upp.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 sep-11 kl 10:26 »
Jag har inte haft så mycket framgång med min från en konkurrerande firma, både pga dålig kvalitet, dålig teknisk lösning och otur. Första exet fungerande inte, reklamation och jag fick en ny. Programvaran som följde med kunde inte ladda till internet, t.ex. till wunderground.com. Programvara som kunde däremot fungerade inte på den gamla datorn och mina nyare hade inte serieport. Fick plocka bitar från det ena programmet och skriva ett eget.

Den trådlösa överföringen var inte stabil från baksidan av uthuset (enda nordväggen utan sol) så jag flyttade den närmare (fick dock sol ibland), men det hjälpte inte, var tvungen att köra kabel för att få stabil överföring.

När vi flyttade så blev det inte bättre än att en katt pissade på väderstationen och när vi efter ett långt kirurgiskt ingrepp tvättat inälvorna i destvatten så gick den igång igen men displayen fungerade inte. Efter en dag försvann vårt internet och var borta några dagar, väl tillbaka levererade jag mätvärden till internet i en dag, sedan slog blixten ned på tomten och slog ut nätverksporten på gamla datorn och eventuellt väderstationen. Efter detta gav jag upp.
Tycker du kan peta in det under "Roliga historier" med tilläggsrubrik -"vi hade iaf inte tur med vädret"
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 25 sep-11 kl 16:48 »
Åtminstone i min version fick man plussa på regnmängden själv från ett visst datum till ett visst, eller i alla fall var det svårt att utläsa regnmängd från ett datum till ett annat.

Kört lite "programvara" idag, och modellen  jag införskaffat visar regnmängd per timme/dygn/vecka och månad, så antingen är den "uppdaterad" eller annat fabrikat.

Här finns mycket att läsa om väderstationer:
http://www.temperatur.nu/forum/

Ska undersökas  ;D

Snacka om "max otur"  :o men,,,

* Vem köpte du stationen av?.
* Spelar det någon roll att sensorn hamnar i solljuset?, om den som i mitt fall är "avskärmad".

Mest "strategiska" plats för mina utegivare var på "sydgaveln"

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 sep-11 kl 17:17 »
Kört lite "programvara" idag, och modellen  jag införskaffat visar regnmängd per timme/dygn/vecka och månad, så antingen är den "uppdaterad" eller annat fabrikat.

Ja, så fungerade min med, men jag ville ju gärna ha statistik från ett visst datum till ett visst. Undrar om den verkligen visade varje månad för sig eller om den bara lade ihop alla månader i en klumpsumma... Nu blev jag förvirrad. I alla fall var det något med just historiken som jag retade mig på, men till 90% var jag ändå helnöjd. Hade den bara varit kompatibel med nya datorn hade jag säkert haft igång den fortfarande.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 25 sep-11 kl 17:21 »
* Vem köpte du stationen av?.
* Spelar det någon roll att sensorn hamnar i solljuset?, om den som i mitt fall är "avskärmad".
Modellen heter WS3600 och har vissa begränsningar som t.ex. att kommunikationsgränssnittet till datorn inte följer några standarder alls och att den trådlösa kontakten är inte bra. Vindsensorn är heller inget vidare exakt.

Det är stor skillnad om den sitter på en vägg som solen kommer åt, är det vindstilla så går temperaturen upp flera grader även om sensorn är avskärmad. Solen värmer väggen, värmen stiger uppåt längs väggen.

Lainde

• -
« Svar #10 skrivet: 26 sep-11 kl 08:24 »
Ville ha minimal påverkan från huset och angränsande skog att det tex "bromsar upp/påverkar" vindhastigheten, så nu sitter alla givarenheter 50 cm "över nock" mot sydsidan, och 3 ha åker.

Verkar fungera helt ok. ;D

Dataprogrammet har jag inte hunnit med att köra än, men tänkte att det skulle få gå några dagar innan det börjar bli intressant att "utvärdera" sparad info.

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser