Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annan storlek på tuppen?  (läst 1530 gånger)

Prosit

• Södermanland
Annan storlek på tuppen?
« skrivet: 23 jan-08 kl 18:49 »
Funkar det med mindre tuppar till tex brahma hönor? Är det inte så att hönorna lätt blir rivna och flädrarna i nacken blir avrykta då tuppen försöker hålla sig fast?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

anette i bugared

• -
SV: Annan storlek på tuppen?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-08 kl 19:37 »
Har du bara en stor tupp till Brahmahönsen så brukar det bli en naturlig uppdelning storleksmässigt mellan tupparna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 20:18 »
Jag var ovanligt korkad en vinter & satte ihop mina brahmor med de holländska dvärgarna. Hönorna visste vart de satte fötterna men brahma-ungtuppen hade inte riktigt samma koll :-\
Detta resulterade i att brahman (Ingemar) trampade på holländartuppen och bröt hans ben :'(

De bråkade inte med varandra, men som sagt, Ingemar var som en elefant i en porslinsbutik.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #3 skrivet: 24 jan-08 kl 22:14 »
Jag har inte sett hennes höns så jag vet inte ifall de är mkt mindre än våra.
Vi har en liten plutt tupp (syns på översta bilden) och sen har vi tre ganska stora saker.
Men plutt tuppen är lägst i rang så han kanske inte får betäcka så mkt.

Huvudsaken att de värper ägg, och att man får lite kycklingar då och då så är jag glad, spelar inte så stor roll vad det är för ras för min del.  ;D
Bara det inte blir tokigt för hönsens att man blandar raserna.  ;)
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 25 jan-08 kl 10:20 »
Citera
Hennes höns är av rasen Brahma har jag för mig, + en stor kockin.
Citera
Jag har inte sett hennes höns så jag vet inte ifall de är mkt mindre än våra.
Dessa raser är större än de du visar på dina bilder (hönorna väger ca 4kg).
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 10:22 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Ingela i Stubbhult

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 20:40 »
Förlåt om jag tränger mig på  ???
Men kan man blanda raser hur som helst, vi tänker ha 6 hönor och 1 tupp. Kan jag då ha ex 1 Brahmatupp + 2 brahmahönor, 2 dvärgkochinhöns o 2 bruna Lohmanhöns.
Jag är helt ny på det här med höns och försöker läsa mig till hur det ska vara. Vi har nybyggt ett hönshus som är 2X2m med 4 reden. Vi tänker ha en hönsgård med 35m nät runt.
tacksam för svar // Ingela

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 09 maj-11 kl 22:04 »
Jag skulle vara tveksam till att ha en brahma-tupp till dvärg kochin-höns. Jag har det själv, men har å andra sidan 4 andra mindre tuppar plus ca 15 andra hönor också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser