Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga stjärtfjädrar?  (läst 1592 gånger)

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
Inga stjärtfjädrar?
« skrivet: 24 sep-11 kl 16:52 »
Vi skaffade våra hönor förra sensommaren så det här med höns är ännu ganska nytt. Nu har i alla fall vår svarta islandshöna, Lill-Babs, tappat alla sina stjärtfjädrar, endast en sitter kvar som en antenn där bak. Hon har heller inte lagt några ägg på snart två veckor. Det vi också har märkt är att hon inte är ute lika mycket som förut utan ofta är kvar inne i hönshuset när de andra går ut. Men hon äter bra, verkar pigg och nyfiken när man kommer ut och jag ser inget som ser konstigt ut (förutom en klo som är aningen lång och som ska klippas i helgen). Kan det vara så enkelt som att hon ruggar?

Vår vita industrihöna, äldst i gänget, har hittills inte tappat särdeles mycket fjädrar och bara haft ett uppehåll på ett par veckor under de mörkaste vintermånaderna. Men de följer kanske inga normala cykler. Jag har för mig att jag har läst att höns normalt ruggar när dagarna blir kortare och det borde ju vara nu.
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Inga stjärtfjädrar?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-11 kl 19:47 »
Låter som ruggning  ;) Inte alltid alla börjar samma vecka som tur är. Det är ju fint om damerna är lite förskjutna i tiden så att man inte blir helt ägglös :D

Jag har en del som har börjat rugga nu men också flera damer och herrar som inte har börjat ännu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
SV: Inga stjärtfjädrar?
« Svar #2 skrivet: 25 sep-11 kl 10:01 »
Tack, då kan jag sluta oroa mig.  ;) Hon har verkat lite lätt deprimerad och jag har febrilt sökt anledningar men ser ju inga övriga tecken på sjukdom. Trodde kanske att det var tuppen som var för enträgen i sitt uppvaktande. Har klippt klorna, kollat rumpan och iakttagtit henne när jag kommer med mat men ser inga konstigheter förutom att stjärten är borta och att hon håller sig lite för sig själv.

Ena hedemorahönan har börjat lägga ägg nu, 24 veckor gammal, så äggproduktionen i huset är tämligen konstant. Nu väntar vi på hennes medsyster, sedan kanske vi kan sluta köpa ägg och helt klara oss med de egna. Äntligen!  :)
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser