Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krypgrund avfukta  (läst 3880 gånger)

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
Krypgrund avfukta
« skrivet: 26 sep-11 kl 11:39 »
Vid besiktning av vårt nya hus så är det början till röta i grunden i hörnena. Håller på att åtgärda utvändigt. har påbörjat nu att rensa grunden från skräp och köpt in en trygghetsvakt som ska installeras när det är klart. Undrar: Behöver jag rensa bort all jord på berget som är under? När detta är klart tänker jag täcka över med t ex byggplast. enligt företaget så måste jag ha deras dyra påläggningsisolering också då inte byggplasten räcker??? Räcker det verkligen inte med att rensa bort skräp, ta bort det övre jordlagret, lägga på byggplast (förslag på annat material?) som läggs över marken och fästs uppemot sidorna?? Sedan på med avfuktaren?
Tips och råd mottages tacksamt! mvh Vendela
Grangården

gammal_volvo

• oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
SV: Krypgrund avfukta
« Svar #1 skrivet: 09 okt-11 kl 21:35 »
jo det räcker, platsen skall inte läggas upp mot grundmuren, då får du ångtrycket upp i den väggen. Man släpper plasten ca. 10cm runt om så det lilla som trycks upp kan ventileras bort. Var jättenoga när du rensar i grunden.
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 okt-11 kl 14:47 »
Kolla bara specifikationerna på plasten du använder. Det finns byggplast som åldras och vittrar även om den inte ligger i solen.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-11 kl 16:22 »
Att man lägger cellplast är för att man vill höja tempen något i krypgrunden genom att isolera mot markylan - nödvändigt ?... njäe skulle jag säga.

Är det ett gammalt hus som läcker en massa spillvärme ner i krypgrunden så tror jag inte att den lilla extra isoleringen gör någon märkbar skillnad annat än i plånboken. Det skulle förmodligen ge långt mer att randisolera grundens utsida än att lägga cellplasten uppepå marken.

Det räcker mao ganska långt med byggplasten.

Förr sa man att man inte skulle lägga plasten hela vägen ut mot väggen men idag säger man att man ska lägga plasten hela vägen ut... gör vad som blir enklast mao. Plasten ska inte täckas med grus el.dyl, dock kan man med fördel slänga på en "näve" grus här och var för att plasten ska ligga still när man jobbar med den.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-11 kl 17:53 »
 ;D Tack för era tydliga och enkla tips! Rensat en del skräp, ska skrapa en del jord och så på med byggplast om jag hinner innan våren kommer. Ha en trevlig höst/vinter alla!
Grangården

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 24 okt-11 kl 16:27 »
Personligen är jag skeptisk till byggplast. Risken är att det kan bli rena mögelväxthuset under den. Jag skulle rensa bort jorden och fylla med siktat grus som inte suger upp kapillärfukt och kanske lägga ett varv frigolit i bottnen för att höja temperaturen sommartid.
Det där är bara min åsikt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-11 kl 21:18 »
Numera när man bygger nytt med krypgrund, vilket i sig är en dålig konstruktion, så lägger man både grus och sedan byggplast ovanpå detta.

Det är för att hindra även vattenånga att ta sig upp i grunden, det är ju inte bara frågan om kapillärverkan.

Byggplast är bra, det sparar mycket energi och är därmed mycket bra för naturen...

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 26 okt-11 kl 15:55 »
Litet märkligt att du är sådär tvärsäker på lösningen på ett problem som många erfarna yrkesmän och ingenjörer grubblar på och diskuterar........
Hur sparar byggplast energi i denna tillämpning?

Det har hänt att det har blivit ett riktigt växthus för mögel under plasten. Vid en renovering  är det omöjligt att hålla gruset kemiskt rent från organiska rester. Därför har det blivit närmast praksis i Finland att inte lägga ut byggplast i kryprumsbottnar.

Fukten i kryprum kommer tre vägar i huvudsak.
1. Sommartid kommer ånga med ventilationsluften in i kryprumet där den avkyls och kondenserar.
2. Kapillärfukt stiger upp till ytan och förångas.
3. Kapillärfukt förångas i bottnen av det kapillärbrytande skiktet och stiger upp i kornmellanrumen som ånga.

Om man isolerar med frigolit mot marken minskar fukttillförseln av skäl 1.
Med ett ordentligt kapillärbrytande skikt kan man stoppa fukttillförseln av skäl2.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 27 okt-11 kl 00:33 »
Så länge plasten är tät så gör det ju iofs inget att det möglar under denna... plasten i sig möglar ju inte och den släpper inte igenom mögelsporer.

Att jag tog upp energiåtgången är snarast för att det finns någon missriktad aversion mot "byggplast" öht trots att den kraftigt minskar energiförbrukningen i ett hus när den används som ångspärr, den spärrar ju också mot kall utomhusluft då det största tryckfallet ofta sker mot just "byggplasten" i en normal väggkonstruktion med tvåstegstätad fasad.

Om man minskar fukten som stiger upp från marken så minskar den ju även behovet av att använda avfuktare eller tillsatsvärme i krypgrunden vilket också minskar energiåtgången.

Med grus och frigolit så stoppar du ju inte enligt punkt 3... den kan du ju bara stoppa med ett skikt som inte släpper igenom vatten öht vare sig som vätska eller i gasfas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser