Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla dessa rönnbär???!!!  (läst 14192 gånger)

Daniel1983

• Västergötland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #20 skrivet: 18 aug-11 kl 08:59 »
Åh vad roligt, Jag har lärt mig att infoga citat ;D ;D ;D Äntligen haha

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 20 aug-11 kl 10:56 »
*bokmärker*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hönanagda

• Småland
« Svar #22 skrivet: 06 sep-11 kl 20:22 »
Jag ska torka rönnbär till hönsen och fåglarna i vinter.
Min fråga är - när ska man plocka dom ska de vara frostnypna? Varför ska de vara det isåfall?
Kan jag torka dom utan att lägga dom i frysen först när det handlar om fågelmat?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 06 sep-11 kl 22:52 »
Dom blir sötare efter frysning det e allt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 02 okt-11 kl 11:07 »
Vill ha recept på rönnbärsvin om nån har , även likör o dyl intressant .

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #25 skrivet: 02 okt-11 kl 11:15 »
morfar torkar rönnbär och har som "vitaminpiller"
har inte vågat smaka ifall dom fortfarande är beska dock.

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 okt-11 kl 11:20 »
Annars så gör ju rönnbären nytta när de sitter kvar också, som mat för hungriga fåglar över den kalla vintern.

Det gör nötterna också och även potatisen på åkern blir mat till dom vilda..

Men det vill vi ju inte!  ;) :D

Tack för tipset om hönsgodis, ska nog ut och plocka lite. :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 02 okt-11 kl 11:27 »
Hittade just tipps om julsnapps , en vacker klase rönnbär i flaskan på med spriten o en skvätt rom . Låt stå till jul. Jag tror det kan bli fina julklappar faktiskt .

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 02 okt-11 kl 21:50 »
Den julsnappsen ska jag testa! o:)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 12 nov-11 kl 13:10 »
Är det nån skillnad i smak om man plockar vilda rönnbär, eller bär från odlade rönnar?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Händig Man

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 nov-11 kl 13:18 »
Rönnbärsvin
10 l frostbitna rönnbär
(eller frysta i frysen)

5 kg farinsocker
10 l vatten
1-2 msk vinsten
3 g jästnärsalt
1 g vinsvavla

FÖRKULTUR:

2 hg russin
kokande vatten
1 påse vinjäst

GÖR SÅ HÄR:

1. Lägg russin i en burk och häll på så mycket kokande vatten att det täcker russinen
2. Låt det svalna till 30 grader och tillsätt sedan vinjästen
3. Bind över burken med tyg och låt den stå i 3 - 4 dagar.
4. Krossa rönnbären lätt i en rostfri hink eller stor kastrull, lös upp vinsten i lite vatten och häll över rönnbären
5. Tillsätt 10 l kokhett vatten tillsammans med första omgången farinsocker, dvs. 3,6 kg + 3 g jästnärsalt och 1 g vinsvavla
6. När massan svalnat till 30 grader tillsätts förkulturen
7. Rör i massan ett par gånger per dag i 3-4 dagar
8. Därefter silas massan och hälls på en damejeanne
9. Andra omgången socker tillsätts, dvs. 0,7 hg
10.Skaka ordentligt och sätt på jäsrör
11.Fortsätt skaka ett par gånger i veckan
12.Efter en månad tillsätts tredje och sista omgången socker, dvs 0,7 hg
13.När det inte längre "ploppar" ur jäsröret användes en hävert för att tappa upp vinet till en hink (lämna bottensatsen)
14.Rengör damejeannen, tappa tillbaka vinet, låt det efterjäsa ett par veckor innan det tappas på flaskor och lagras.

Vin gjort på rönnbär är en dryck man kunde få smaka på förr. Det ansågs vara ett hälsovin. Bären måste vara frostnupna, då försvinner den alltför sträva smaken. Vill man hinna före fåglarna är det säkrast att plocka bären så snart de mognat och lägga dem några timmar i frysen.

Krydda en snaps med rönnbär: Fyll en burk till cirka tre fjärdedelar med frostnupna rönnbär. Slå på brännvin ända upp. Låt stå minst en vecka eller ännu hellre minst en månad. Filtrera och späd sedan med brännvin till önskad smakstyrka. Rönnbärssnapsen vinner på att lagras. Smaken bör vara en aning frän och syrlig. Blir smaken för syrlig kan man tillsätta en eller två teskedar fin honung och låta brännvinet stå ytterligare en tid.

Händig Man

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 12 nov-11 kl 14:25 »
Tänk på att med "vildjäst" blir sällan alkoholhalten mer än 13% så vill man ha dundervin bör man använda annan jäst ;)

Följer du receptet blir alkoholhalten mellan 8-12% man kan styra alkoholhalten med mängden socker ;)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 12 nov-11 kl 20:28 »
Är det nån skillnad i smak om man plockar vilda rönnbär, eller bär från odlade rönnar?
Förresten, ursäkta att jag kapar tråden  :-[
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser