Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt fri från "de röda djävlarna"?  (läst 7991 gånger)

Ulricaa

• -
SV: Helt fri från "de röda djävlarna"?
« Svar #20 skrivet: 14 okt-11 kl 10:05 »
Jag har nog haft en himla röta för jag hade ett jätteutbrott med såna kvalster i somras. kryllade när jag rörde vid nåt och fick dom i håret så jag RUSADE och jag menar verkligen rusade in och slängde lusmedel i huvudet...haaaatar kryp! Det jag gjorde var att jag åkte ner till den lokale järnhandeln, köpte nåt som hette flugextra, starkt som attan och sprutade allt i tre dagar tror jag det var, andas inte in den luften  :) hade stängt på förmiddagarna efter sprutning, öppnade på eftermiddagarna..sen droppade jag bayofly på alla hönsen! När jag märkte att dom försvann så städade jag hela hönshuset och målade om det. Sprutade medel i alla springor tre dagar igen och sen satte jag upp såna där klistergrejor som man sätter runt bjälkar...har inte haft ett kvalster sen dess  :) till våren lär jag sätta upp klistergrejorna i taket genast det börjar bli varmt....kan säga att ja ghade även såna nere i fårhuset dom satt på klisterremsorna vi hade där och jag hade nog ett lamm som fick det för hon kliade sig som en galning, hon blev oxå bayoflyad och sen försvann det...ja dom andra oxå för den delen  :)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Hönz

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 14 okt-11 kl 13:35 »
Jag startade en tråd för någon vecka sen och berättade om kryp jag fick med mig från hönshuset in på kvällen.
Insåg någon dag senare att det var röda hönskvalster då jag skulle kolla till kycklingarna på kvällen.
När jag lyste med ficklampan på en av hönorna hade den fullt med röda prickar i fjädrarna, kollade mer noggrant och såg då att det var så djur som kröp runt. Såg detta på alla hönor som satt bredvid denna också.
Jag läste sedan på och kom fram till att jag ska försöka hålla nere beståndet (eftersom det verkar vara omöjligt att helt bli av med dem). Har därför i fyra dagar nu gått ut med ogräsbrännaren och bränt överallt, springor, sittpinnar osv. På vissa ställen har jag hittat små kolonier (de sitter som i små klasar).
Nu på kvällarna hittar jag inga kvalster längre när jag lyser hönorna (dock gräver jag inte i fjäderdräkten). Jag tycker detta verkar funka och det känns skönt att inte använda några giftiga medel.. 
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #22 skrivet: 14 okt-11 kl 14:11 »
Jag startade en tråd för någon vecka sen och berättade om kryp jag fick med mig från hönshuset in på kvällen.
Insåg någon dag senare att det var röda hönskvalster då jag skulle kolla till kycklingarna på kvällen.
När jag lyste med ficklampan på en av hönorna hade den fullt med röda prickar i fjädrarna, kollade mer noggrant och såg då att det var så djur som kröp runt. Såg detta på alla hönor som satt bredvid denna också.
Jag läste sedan på och kom fram till att jag ska försöka hålla nere beståndet (eftersom det verkar vara omöjligt att helt bli av med dem). Har därför i fyra dagar nu gått ut med ogräsbrännaren och bränt överallt, springor, sittpinnar osv. På vissa ställen har jag hittat små kolonier (de sitter som i små klasar).
Nu på kvällarna hittar jag inga kvalster längre när jag lyser hönorna (dock gräver jag inte i fjäderdräkten). Jag tycker detta verkar funka och det känns skönt att inte använda några giftiga medel.. 
Ogräsbrännaren...de var något nytt  ;D
ja frågar du mig är alla medel tillåtna!  :o
Tyvärr kanske jag låter lite pesimistisk men tror kanske bara de ha gått i dvala för säsongen.
Har vi otur kommer de tillbaka när det blir varmt igen... :(

Även i mitt hönshus är det lugnt nu och jag kan inte hitta några levande kvalster men vågar ändå inte tro att jag är fri... :-\
Vill man så kan man ;P

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 okt-11 kl 14:26 »
Att gå med ogräsbrännare förutsätter väll att det är stenväggar ?

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 14 okt-11 kl 19:11 »
Att gå med ogräsbrännare förutsätter väll att det är stenväggar ?
Skulle tro det  ;)
Men tänkte inte på det, vi har ju trä...
ibland är man lite för snabb för sin egen hjärna...  ::)

Men ide´n låter ändå trevlig i mina öron, att elda upp de små djävlarna  >:D >:D
Vill man så kan man ;P

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #25 skrivet: 15 okt-11 kl 00:00 »
Jag har en ångtvätt. Dom dör över 70 grader  >:D
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Hönz

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 19 okt-11 kl 12:52 »
Nej jag har ett hönshus i trä - så det gäller att vara försiktig.
Jag sveper bara över alla väggar och hörn osv. De dör av det (de trillar ner direkt)..  Fördelen är att all damm osv också blir uppeldat så det känns väldigt rent i hönshuset efter en "behandling". Givetvis måste man ha vattenslang beredd om det råkar ta fyr någonstans.

(Nu ser jag framför mig hur ett efter ett av alternativarnas hönshus brinner ner   ;D :D ;))
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser