Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döende ungtupp, stjärtfjädrarna på sne - göra nått mer?  (läst 1988 gånger)

Just_me

• Småland
Har en liten tupp som är från årets kull av kycklingar. Blandras, dvärg.

För några veckor sen var det så konstigt för då hade han plötsligt stjärtfjädrarna på sne. Var tvungen att undersöka så han inte "brutit stjärten" men han hade inge ont och var helt som vanligt.

Idag när jag kom hem från jobbet stod han på vingliga ben framme vid dörren till hönsgården med vingarna hängandes enda ner till marken och slutna ögon. Han brukar vara väldigt emot att bli upplyft och är allmänt flaxig men nu när jag plockade upp honom bara la han huvet mot mitt bröst och somnade.

Hittar inga sår, ingen smärt-reaktion på nått ställe. Inga löss eller fästningar eller kvalster vad jag kan hitta. Finns inga tecken på att han varit lös i magen, fjäderdräkten är fin och glansig. Kärvan är proppfull och var väldigt hård till att börja med.

Just nu sitter han i en hundbur i köket med vatten och mat. Jag tvingade i honom några teskedar vatten och blandade ett rått ägg med skalet kvar med lite linfrän och "fyrkorn" som jag själv äter som mussli. Har inge yoghurt eller mais eller liknande hemma. Han äter inte och jag vill verkligen inte tvinga honom när kärvan är så full. Den blev dock mjukare efter jag fick i honom lite vatten. Masserade den löst och då lät det som "pysljud" från den? Normalt?

Han verkar inte lida utan sover, dock stående.

Nått jag mer jag kan göra? Kanske somnar han bara in nu snart men kändes bättre att han fick sitta för sig själv i lugn och ro där det är tyst och varmt än ute i hönshuset.  :'(

Ingen av de andra verkar sjuka.

Lycka

• Ångermanland
SV: Döende ungtupp, stjärtfjädrarna på sne - göra nått mer?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-11 kl 13:30 »
Marek ?
Hedemorahöns

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 okt-11 kl 13:33 »
Marek ?

Vad gör man åt det? Hans ögon ser normal ut. Den stapplande gången ser ut att vara för att han är energilös/trött. Eller det kanske är ett symptom på marek?

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #3 skrivet: 05 okt-11 kl 01:04 »
Den "fula" svarta tuppen? Avliva. Tyvärr  :-\
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-11 kl 20:34 »
Den "fula" svarta tuppen? Avliva. Tyvärr  :-\

Han somnade in av sig själv kort efter mitt inlägg.
Nu är en höna insjuknad. Har läst och är säker på att det är marek.
Nu gäller det bara att ta till sig mod för att avliva. Att det ska behöva vara mörkt ute känns inte bra... vet inte hur jag ska göra

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #5 skrivet: 07 okt-11 kl 01:25 »
Jag kommer så fort jag kan i morgon (idag)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser