Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra äpplen  (läst 19258 gånger)

JoakimS

• -
Lagra äpplen
« skrivet: 02 okt-11 kl 16:51 »
Jag såg på TV nyligen att man kunde långtidslagra äpplen genom att rulla in dem i tidningspapper för att sedan lägga dem svalt och mörkt. Någon som har fler tips på hur man kan lagra dem, speciellt om man, som jag, bor i vanlig villa med ouppvärmt garage.

/J

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Lagra äpplen
« Svar #1 skrivet: 02 okt-11 kl 17:03 »
Jag vill ju mkinnas att det ahr med sort att göra också. Men om vi utgår från att du har en sort som tål lagring så borde det väl inte vara några problem att antingen förvara de nära husgrunden, torr under trappen tex (min mamma gjorde så i några år) eller på en torr altan intill husväggen.
Vet att min ena kusin förvara sina äpplen på samma sätt som hon förvarar sina potatisar. I ett garage med frostvakt, på tidningspapper under en filt. Alltså de är inslagan i papper och ligger i brödbackar av plast som står på tidningspapper och runt backarna sveper hon ett gammalt täcke av bomull.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

JoakimS

• -
« Svar #2 skrivet: 02 okt-11 kl 17:33 »
Det är Aroma. Jag funderade på att lägga dem i papper och stoppa dem i rottingkorgar, täcka över dem med filtar och lägga i garaget (som är utan värme).

/J

JOW

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-11 kl 18:00 »
Absolut viktigast vid lagring av äpplen är att man plockat dem mycket försiktigt. Minsta lilla stötskada leder till att de ruttnar så småningom. Det kommer en del att göra ändå i.o.f.s. men chansen att de håller sig ökar dramatiskt. Jag lagrar mina äpplen vid ca 5°. Brödbackar är bra (till det mesta). Min erfarenhet är att det bör vara en viss fuktighet annars så skrumpnar de lätt.

Eliiiina

• Närke
« Svar #4 skrivet: 02 okt-11 kl 19:00 »
Hej!
Jag hade en granne som vacumförpackade äpplen i fryspåsar. Dom höll väldigt länge och blev inte lika uttorkade som de i tidningspapper. :)

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 02 okt-11 kl 20:03 »
Det går bra att lagra i pappkartonger. Om du orkar så sno in varje äpple i tidningspapper annars kan du lägga ett lager tidninger mellan äpplena och mellan äpplelagren. Tjock matta/frigolit eller dylikt under kartongen och tjock matte/filt över och bädda in kartongen. Vi har lagrat i carporten på detta vis - bra att man kan ta några äpplen med sig in när man är på ingående  :D Problemet att lagra på detta vis är att om det är ett enda äpple som är dåligt så "smittar" det de andra äpplena runtomkring. För att komma tillrätta med det problemet så får man plocka runt sina äpplen med jämna mellanrum (Och då är det bra om de inte är för väl inpackade för då tar det längre tid och de får det onödigt länge för kallt).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 18 okt-11 kl 12:44 »
Vi har just nu tio plusgrader i vår jordkällare. Är det för varmt för äpplen?  Det blir svalare längre fram men aldrig minus. Har ett träd fullt med äpplen som behöver plockas. Det blir kanske frost till helgen så det är hög tid att plocka.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kalle.smedby

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-11 kl 20:23 »
Vi har lagrat Ingrid-Marie och Kim äpplen i kartonger med en tidning emellan varje lager.
Kartongerna ställer vi ner i en obs avstängd frysbox ute i ett kallgarage.
Ett och annat äpple ruttnar men annars har de hållit sig långt fram i februari.
I år har det varit varmare, så de mognar tidigare !

Bunkert

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-11 kl 23:49 »
Äppellådor och mellanlägg slängs varje dag i matbutikerna. Be dem att spara och kila förbi och hämta!

Lagrar ca 700st Ingrid-Marie och en sort som jag tror heter Cox-Pomona. De gula är Signe Tillish, de är inte lagringsbara, så de åts upp direkt.  :-*

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 dec-11 kl 23:55 »
Bra tips! Tack!

Maria C S

• Småland
« Svar #10 skrivet: 16 dec-11 kl 23:55 »
Äppellådor och mellanlägg slängs varje dag i matbutikerna. Be dem att spara och kila förbi och hämta!

Lagrar ca 700st Ingrid-Marie och en sort som jag tror heter Cox-Pomona. De gula är Signe Tillish, de är inte lagringsbara, så de åts upp direkt.  :-*

Härlig bild  :D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Stensjö

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 13 jan-12 kl 13:06 »
Vi har kört i matkällare med kartonglådor i alla år förut, men fått skrumpna äpplen - för varmt och torrt antagligen.
Så sedan några år kör vi plastpåsar - känns inte så "ursprungligt", men funkar kanon. Det ska vara ganska små påsar, kanske 2-3 liter, och bara 5-7 äpplen i varje. Sug ur luften och knyt. Om ett äpple blir dåligt så är det bara risk för de som ligger i samma påse. Dessutom kan man förvara dem ihop med annat utan att etylengasen fördärvar t.ex. potatis etc. Fortfarande bra om temperaturen håller sig bara precis frostfritt.
I år är det dåliga äpplen i nästan alla påsar - det var så mycket prickar på äpplena vid skörd och det påverkar ju jättemycket. Men då får koltrastarna ta dem, så de blir glada åtminstone...

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser