Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medfödd skada? Nervskada? Dom bara dör!!!!  (läst 2128 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Medfödd skada? Nervskada? Dom bara dör!!!!
« skrivet: 06 okt-11 kl 09:55 »
I våras hade vi massdöd bland hönsen pga hundattack. Dagen innan attacken hade vi samlat 20 ägg som vi beslutade att sätta i maskinen för att börja om från början. Under den tiden hade vi redan ägg i vår egen maskin, gröna ägg, så vi fick låna en annan maskin och satte våra ägg i den. Jättedåligt resultat blev det och ca 9 kläcktes. Idag flera flera månader efteråt jämför vi storleken på dessa ägg och de grönkläckta och skillnaden e markant. De e mycke mindre och liksom lite konstiga. Smala långa ben. En stackars tupp som visserligen blivit stor men han kan bara gå i omgångar sen skakar hans ben och han sätter sig. Det e så hemskt att se. För ett par dagar sen hittade vi en död en morgon, helt sådär. Och nu i morsse ligger en till halvdöd. E jätteledsen men jag förstår bara inte VAD som kan gått fel. De verkar ha mycke ljusare hud på benen än alla andra och smalare och längre ben liksom. De har inte bullat upp sig och växt som vanliga höns och de brukade kura ihop sig oftare än normalt. Men det sjuka e att den som dog häromdan var normal kvällen innan likaså den som ligger halvdöd nu. Igår sprätte den som vanligt. Nu liksom skakar benen på den och den ligger ner. Jag förstår att den oxå kommer att dö men min fråga e vad som gått fel. 2 tuppar från samma kläckning e fullt normala, stora och känsmogna. Fina fjädrar och fin färg på benen. Jag mins att maskinen inte var kliniskt ren så som våran brukar vara men den e av samma märke etc.
Kan de blivit nervskadade av ngt slag?
Kan det smitta? Alla andra höns e till synes friska.

Jennyt

• Västergötland
SV: Medfödd skada? Nervskada? Dom bara dör!!!!
« Svar #1 skrivet: 06 okt-11 kl 10:02 »
Jag utgår ifrån att alla kycklingar ätit samma mat och då borde det inte vara vitaminbrist.... men det hade annars varit en trolig anledning.

Det skulle kunna vara koccidios..... det kan vara riktigt lurigt ibland :-\ Har du Esbetre hemma, så ge dem en omgång.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 06 okt-11 kl 10:07 »
Har tyvärr inga djurmediciner hemma. Men den sjukdommen e ju ingen medfödd sjukdom. Hm.... Jag tror dessa djur var sjuka redan vid födseln. Men att de överlevt en hel sommar med all den värme jag har här etc etc och nu när det börjar bli svalare så går dom och dör???? Vitaminbrist tror jag inte heller på då alla får samma mat och den e supervarierad pluss att de får gå fritt på eftermiddagarna utanför sin gård. Suck.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 okt-11 kl 10:12 »
Kycklingar kan gå ganska länge med en lindrig Koccidios, då halkar de efter i tillväxt, sitter och kurar mer än normalt och blir känsliga för andra infektioner..... det är därför jag pratar om den sjukdommen..... åsså e det så typiskt att e som till synes e friska, plötsligt stendör ::)

...... Det kan ju mycket väl hända att det är något helt annat, hoppas att Grimla hittar hit ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-11 kl 10:29 »
Även om det inte är en trevlig tanke kanske du ska obucera den som dör/dött så kanske du kan få svar? Finns många grymma sjukdomar. Kan vara viktigt att kolla så det inte är något som kan smitta vidare? All styrka till dig! Vendela
Grangården

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 06 okt-11 kl 10:37 »
Tack Vendela. Men den möjligheten finns ej där jag bor. :/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-11 kl 19:17 »
Jag tycker också att det låter som coccidios. De kan ha haft det ganska omärkligt och blivit till synes friska.  Men tarmarna kan ha tagit skada så att de inte kan ta upp näring ordentligt.
De magrar till utmärgling trots att de äter. Och bleka ben är typiskt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 10 okt-11 kl 23:28 »
Och bleka ben är typiskt.

"Bleka" ben är också symptom på  A-vitaminbrist, liksom de sjukdomar som utvecklas sakta uppvisar bleka ben 8)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser