I våras hade vi massdöd bland hönsen pga hundattack. Dagen innan attacken hade vi samlat 20 ägg som vi beslutade att sätta i maskinen för att börja om från början. Under den tiden hade vi redan ägg i vår egen maskin, gröna ägg, så vi fick låna en annan maskin och satte våra ägg i den. Jättedåligt resultat blev det och ca 9 kläcktes. Idag flera flera månader efteråt jämför vi storleken på dessa ägg och de grönkläckta och skillnaden e markant. De e mycke mindre och liksom lite konstiga. Smala långa ben. En stackars tupp som visserligen blivit stor men han kan bara gå i omgångar sen skakar hans ben och han sätter sig. Det e så hemskt att se. För ett par dagar sen hittade vi en död en morgon, helt sådär. Och nu i morsse ligger en till halvdöd. E jätteledsen men jag förstår bara inte VAD som kan gått fel. De verkar ha mycke ljusare hud på benen än alla andra och smalare och längre ben liksom. De har inte bullat upp sig och växt som vanliga höns och de brukade kura ihop sig oftare än normalt. Men det sjuka e att den som dog häromdan var normal kvällen innan likaså den som ligger halvdöd nu. Igår sprätte den som vanligt. Nu liksom skakar benen på den och den ligger ner. Jag förstår att den oxå kommer att dö men min fråga e vad som gått fel. 2 tuppar från samma kläckning e fullt normala, stora och känsmogna. Fina fjädrar och fin färg på benen. Jag mins att maskinen inte var kliniskt ren så som våran brukar vara men den e av samma märke etc.
Kan de blivit nervskadade av ngt slag?
Kan det smitta? Alla andra höns e till synes friska.