Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis och växthuseffekten  (läst 1265 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Potatis och växthuseffekten
« skrivet: 23 sep-06 kl 13:20 »
enligt min mrning har sjukdomarna hos potatis blivit värrre och värre för vare år som gått sedan slutet av 1980-talet. har det något med växthuseffekten att göra eller är det bara jag som spekulerar. den bästa potatisen härhemma var Asterix som knappt var sjuk alls den sämsta var nog King Edvard en gammal sort som varit friskare förr än den är nu.
« Senast ändrad: 23 sep-06 kl 13:21 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Pirum

• -
Re:Potatis och växthuseffekten
« Svar #1 skrivet: 24 sep-06 kl 17:49 »
Växthuseffekten, tja, någon effekt kan det väl ha...bladlus osv kan tänkas spridas längre norrut, och de sprider ju potatisvirus...liknande med bladmöglet, det kanske också kan nå längre norrut.

Men, det största problemet är nog att just bladmöglet spridits mer de senaste åren, eller decenniet. Giftodlare hävdar att det beror på minskad besprutning, men, mer troligt är att en extra 'stam' av bladmögel kommit in, vilket leder till att möglet kan spridas genom sporer på ett annat sätt, där stammarna kan korsas med varandra, lagras i jorden, och inte bara spridas som 'kloner' i smittade potatisar. Jag vet för lite om detta. Men, det är ett nutida problem åtminstone, sägs ha uppkommit efter att ett parti smittad potatis importerades i slutet av 1970-talet, från Mexico, typ.

Tror inte att övriga potatissjukdomar har blivit så mycket värre egentligen. Annat än att resistensen ibland minskar efterhand som skadekrypen/virusarna/möglen anpassar sig.

King Edward gick rätt bra hos oss i år förresten, däremot har ofta Asterixen blivit skorvig och den har vi inte längre kvar. Olika jordar, olika omgivningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser