Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart kycklingar  (läst 1331 gånger)

Ditadull

• Värmland
Snart kycklingar
« skrivet: 06 okt-11 kl 19:50 »
Jag kommer antagligen snart få hem en höna med 7 kycklingar som är kläckta den 24 september. Jag är ganska ny på höns då jag bara haft mina knappt en månad. Så kycklingar blir något nytt för mej. Dom är ju välldigt små nu så jag ska ordna till ett eget utrymme åt dom och mamman. Men hur är det med värmen för dessa små. I gammla stallet där dom är, håller det sej nu omkring 15 grader. Men jag bör kanske hänga en värme lampa över boxen där kycklingarna och mamman ska vara? Hur varmt ska dom ha det?

Sen undrar jag när jag kan släppa ihop dom med dom jag redan har? Har 2 unghönor och en lite äldre tupp. Kanske kan bygga ihop nån låda av något slag å sätta in till dom andra längre fram så att dom vänjer sej med varandra. Sen är det ju det här om det skulle vara flera tuppkycklingar bland dom små, när kan det bli bråk?

Fler tips och råd om kycklingskötsel tas gärna emot =)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Snart kycklingar
« Svar #1 skrivet: 06 okt-11 kl 20:37 »
Om kycklingar går med sin mamma behöver dom ingen extra värme, det sköter mamman.

Det bästa är om du kan bygga en box med exempelvis kompostgaller inne hos dina gamla höns så kan dom lära känna varandra lite genom gallret innan du släpper ihop dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ditadull

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 19:02 »
Tack för ditt svar. Hur stor bör en sån box vara? Å när är kycklingarna stora nog att få komma ut till dom andra?

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 20:13 »
Om det 7 små kycklingar och en höna, räcker det nog med 4 galler i en 4-kant. Jag satter ihop dem med buntband som man kan öppna. Sen brukar inte ha dem på höjden utan på längden. Sen 2 galler till tak har jag har jag. Ett sitter fast med en av 'vägg' gallren så viker jag över och fäster sedan lägger jag ett till från andra hållet. Kan göra större burar med ;)  Haha vilken beskrivning, men lätt att flytta och öppna ;) Får fota kanske imorgon. Bra tillfällig lösning! Älskar öppningsbara buntband :D

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Rubus

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 08 okt-11 kl 08:06 »
Tack för tipset med kompostgaller. ;D
Har inte tänkt på att dom går att använda.
Ska få hem både höns och unghöns under veckan och planering av bur pg för fullt.
Här börjar det bli -grader på nätterna och är vansinnigt blött. Vattnet sjunker inte undan efter regnandet.
Trots det så vill hönsen ut på dagarna och muttrar missbelåtet om jag inte öppnar för dom.
Jag är lite bekymrad övewr hur dom klarar fötterna.
Kan dom få skador eller sjukdomar av det kalla våta?
Rubus

Ditadull

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 09 okt-11 kl 09:34 »
Får inte den fina hönan å kycklingarna ändå, har gått å väntat på samtal om när jag kunde hämta dom. Så får jag ett mail att dom sålt dom till någon annan!  >:( Jag som trodde allt var bestämt! Villka folk det finns! Men men, som plåster på såren ringde jag en dam som kläcker fram hedemora kycklingar. Och har nu bokat 5 små av henne. Så om en vecka kläcks dom!  ;D Så tack för fina tips, dom ska komma till användning ändå. Nu har jag iaf snickrat ihop en liten låda för kycklingarna, med nät i taket för värmelampa. Å vad jag längtar! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser