Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpliga nybörjarhöns  (läst 5120 gånger)

Wizard

• Arrendegården
Lämpliga nybörjarhöns
« skrivet: 04 apr-11 kl 14:26 »
Jag vill gärna slå ett slag för Brahma som nybörjarhöns! (ja, inte bara för nybörjare egentligen)

Det är en stor, lugn och trevlig hönsras som lägger ganska stora ägg och detta med god regelbundhet.
Jag räknar med ungefär 5 ägg per höna och vecka på mina frigående damer.

Eftersom de inte är några äggraketer kan de bli ganska gamla och även om man inte plockar upp dem hela tiden så har de en tendens att bli hyffsat tama vilket är bra om man skall kolla igenom hönsen efter kvalster på sensommaren när det börjar bli fuktigt.

Gamina

SV: Lämpliga nybörjarhöns
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 16:30 »
En nybörjar ras tycker jag iallafall ska va lugn och kelen.. ;)
Varför? Mina gotlänningar är inte lugna och keliga och jag trivs utmärkt med dem och jag hade aldrig haft höns tidigare. Det beror väl på vad man vill ha jag vill/ville inte ha knähöns (det är katter bättre till).
Genbank för Gotlandshöns

allvetarn

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 16:38 »
En nybörjar ras tycker jag iallafallll ska va lugn och kelen.. Du kanske missade det? Eller?!
För det första så kanske "ekobondedrömmare" vill ha kelna höns? det var därför jag skrev tycker jag iallafall! O förresten så tycker jag inte om katter, då är det bättre med ett djur som är både kelet o lägger ägg, alltså gör någon nytta!!!

Brevduvor, höns

Gamina

« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 16:48 »
Jag såg den delen men förstod inte varför du tyckte att nybörjar höns ska vara kelna om inte nybörjahönsägaren är intresserad av kelna höns. Om TS villha kelna höns så ska TS definitivt skaffa sådana  :D.
Det var inte menat som någon pik gentemot dig utan bara en vanlig rak fråga
Genbank för Gotlandshöns

allvetarn

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 17:21 »
okej, men jaja. det är ju upp till var o en. om man vill ha kelna höns eller inte.. :)
Brevduvor, höns

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 18:02 »
Jag skulle säga Maran är en bra första höns. Är nyfikna, smart, sociala och lungn. Med lite tid så kan man få väldigt trevliga höns vilken ras man än har. Vissa är vaksamma av naturen och andra nyfikna. Skulle rekomendera att kanske välja två tre raser och åka och kolla hon någon som har för att se hur de är innan ni väljer.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 18:04 »
Hej

Ni som förespråkar brahma visst de är granna men gud
vad de äter för att producera lite ägg!

Kelen kan vilken höna som helst bli beroende på hur
mycket tid du lägger på de!

Jag har en australlorptupp som när jag kommer ska
ha mat ur min näve varje morgon!

Det har inte med rasen att göra!
Och ska man ha nått att kela med varför inte skaffa
hund eller katt.
Jag har mina höns för att jag tycker det är kul
inte för att kela med!!!

Nettan

freeky

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 18:28 »
Jag skaffade höns i år, en liten flock hedemora, ett par silkeshöns och ett gäng gul orpington. Alla är jättelugna och trevliga, men hjärtat slår lite extra för hedemororna, dom är pigga, nyfikna och sällskapliga.Och skitsöta ;).Höns är sååå mysigt, jag är helsåld!

Wizard

• Arrendegården
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 20:55 »
Hej

Ni som förespråkar brahma visst de är granna men gud
vad de äter för att producera lite ägg!

Skall det vara så billigt som möjligt så är kanske inte Brahma den optimala rasen men med tanke på hur lite ekologiskt korn och havre kostar så känns det tämligen försumbart.
Jag kan lätt ta igen foderkostnaden för mina höns genom att sälja överflödet av mina extremt uppskattade ägg så det känns inte som ett problem direkt.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 05 apr-11 kl 08:45 »
Jag skulle snarare säga att det inte finns några höns som INTE är nybörjarhöns?! Nog för att jag inte alls har haft många raser... men höns är ju höns?! Alla raser behöver daglig tillsyn, mat och vatten...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Markus 98

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 apr-11 kl 16:38 »

Jag skulle rekommendera silkeshöns dom bra för dom kan knappt flyga har mjuk duniga fjädrar och kan bli mycket tama.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 05 apr-11 kl 16:46 »
Jag har haft Orpingtons en jag var 4 år.
Och de föredrar jag mycket och kommer aldrig göra mig av med.
Vill du ha kugna höns som inte flyger mycket som värper och ruvar ta orpington då de är mycket bra nybörjar höns, kanske inte för utställning men för att ha i trädgården då de kan vara svårt att få fram mycket fina djur.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser