Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dum fråga om ungtuppar  (läst 1149 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
dum fråga om ungtuppar
« skrivet: 06 okt-11 kl 09:21 »
Jag har aldrig haft höns från små kycklingar innan, så det här är nog en dum fråga - men bättre en gång för mycket än en för lite :)

Mina Wyandotter är nu 14 veckor och jag har haft sådan tur att det är två tuppar och sju hönor (om det nu inte finns någon tupp som är väldigt sen i utvecklingen). En är ganska stor med mycket svart som skimrar i grönt och blått, och en mindre med mycket rött/guld.

I helgen som var gal den röda tuppen för första gången. Den större har fortfarande inte lyckats, men han försöker ser det ut som. Den röda kör bort den svarta från maten, från hönorna osv. Vad jag har sett så säger han emot lite, och sedan springer han undan och ställer sig med näbben mot väggen. Alla hönor + röd tupp ställer sig med rumpan mot honom (Himla intressant att studera djur vars beteende man egentligen inte vet något alls om!)

Jag hade tänkt behålla båda tupparna eftersom det nu bara blev två och de är så olika och vackra, bör jag skaffa några fler hönor eller är det nog med sju stycken till dem båda?

Min fråga är väl egentligen - hur mycket och hur länge det är nomalt att de "gruffar"? Jag antar att det är fullt normalt med att ordna upp vem som bestämmer nu när de börjar bli könsmogna, men jag oroar mig förstås över att någon ska bli skadad om det eskalerar.

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Nina K

• Skåne
SV: dum fråga om ungtuppar
« Svar #1 skrivet: 06 okt-11 kl 09:41 »
Om de gått tillsamans sen små så skulle jag tro att sanorlikheten för allvarlig slagsmål är betydligt mindre. Det blir nog inte förns på våren du får reda på om de börjar slåss. Iakta dem till dess. Om du ser att den ene jagar den andre mycke eller den ene sitter på pinne mycke. Då skull iallafall jag hålla extre öga på dem. Sära inte på dem om det inte är nödvändigt för om du vill föra ihop dem senare så blir det svårare.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 okt-11 kl 09:43 »
Hej. Det kan gå bra att ha två tuppar om de kommer överens om rangordningen, och det kan ju ta ett tag och de kommer antagligen gruffa ibland för att visa vem som är chef. Om de inte kommer överens så kommer de slås jämt, och då är det bäst att göra sej av med en av tupparna.

Jag har haft 2 tuppar och det fungerade bra tills jag fick en till ungtupp som växte till sej och oxå ville vara med. Då slogs de tills min fina gammeltupp tillslut rymde från höns gården och gick för sej själv. Jag tog bort ungtuppen men han hadde stört rangårdningen så det blev att dela av hönshuset tills jag hittade en ny ägare till en av mina tuppar.

Det är lättast om de har gjortupp sommar tid för på vintern blir det ju ofta så att de sitter mera inne. Mina rök ihop undervintern.

Lycka till!

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 06 okt-11 kl 10:17 »
tack för era snabba svar!

De är ju kläckta i samma kläckare och har bott hos mig sedan de var två dagar, så då borde det gå bra... jag tror inte det är jättemycket de gruffar, men jag börjar ju nojja direkt när det är djur som jag som sagt inte vet så mycket om hur de brukar bete si, utveckling osv :)

Den större har i alla fall gott om plats att komma undan på (ca 30 kvadrat), ingen av dem sitter speciellt mycket på pinne, snarare verkar de sova ihopkurade i en hög under redena...
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-11 kl 10:50 »
Min tupp Long John Silver fick en son som sen växte upp , sonen Capten Jack Sparrow var låg i rang och mkt trevlig .
Allt var frid o fröjd tills han var 8månader ungefär , då började Silver jaga sonen o en dag hade han lyckats driva ut stackars Jack ur deras hägn .
Numera går Jack o lös o bestämmer över allt han vill med höns o ankor  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser