Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätt kammar för utställning - hur ska de inte se ut?  (läst 992 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Jag håller på att välja ut vilka tuppar jag ska behålla och vet att vissa kammar får dåligt med poäng på utställning men har inte blivit klok på vad som är fel. På en  ungtupp jag har sa en utställningsvan person till mig att "han är det ingen idé du tar på utställning pga kamme"n - men är kammen så avgörande för resten av kroppsdelarna som bedöms?  ???

Och hur ska nu kammen vara: måste det vara en "flik för varje tagg"? Dvs inte två ihopväxta rundningar? Varken i början eller slutet? Något heter väl tvillingkam? Och är inte bra.

Tacksam för att få rätt på det. Några har ju en hopväxt del i början sen flik eller kanske två i slutet och vissa väldigt flikig kam.... Hoppas ni förstår vad jag menar.

Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

sonja på slätten

• Halland
SV: Rätt kammar för utställning - hur ska de inte se ut?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-11 kl 12:17 »
Vissa kamfel anses så allvarliga att betyget på kam blir noll, och då säger reglerna att djuret blir nollat.
Ett sådant fel är tvillingtagg, dvs två spetsar på samma tagg. Likaså om det petar ut tagg från kammens sida.
Så en sådan tupp är ingen ide att ställa ut. Om han är helt suverän i typ och andra detaljer, helt överlägsen de andra tupparna man har, kan man förstås behålla honom ändå och ge sig till att avla bort felet. Det är ju ett fel som man kan se i ganska tidig ålder, så det är inte så svårt att gallra bort.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Rätt kammar för utställning - hur ska de inte se ut?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-11 kl 16:54 »
ha då hade min Brakeltupp det. Hmm tror fler tuppar har det. Undra varför det anses så "fel"...  ??? Men då är man tydligen ful i hönsvärlden  ;)

Så då ska alltså varje "flik" vara väl definierad dvs taggarna ska vara en och en och gå hela vägen ned? Men ibland börjar ju taggarna efter ett tag och så är det liksom en rät sammansatt kamlinje i början.. fel?

/Nina
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser