Det finns alltid risker med fakturering om man är "litet" företag.
Men du kan skriva en vanligt papper med FAKTURA längst upp och datum.
Skriv i specifikation: Kurs/Föreläsning.
Ang. moms så kan du skriva ej momsredovisningsskyldig och 0 i moms.
Glöm inte att ange var de skall betala in slantarna typ ett personkonto hos din bank.
Sätt kort betaldatum typ 10 dagar netto.
Ring inte skattemyndigheten och fråga!! Det blir bara krångel.

Samma risk med fakturering i litet företag som stort. Ett stort har dock bättre rutiner för att tackla ev. problem.
Finns färdiga blankettsystem (t. ex. Esselte) med bl a. olika fakturamodeller. Kostar några tior men glöm inte att lägga kalkeringspapper så du får en egen kopia. De brukar ligga längst bak i häftet.
Fakturera inklusive moms om du inte är momsregistrerad men du måste ange ditt personnummer. Annars är fakturan värdelös för avdrag.
Har du inget post- eller bank-giro går det bra med bankkonto. Ditt namn, clearing- och kontonummer. Gärna vilken bank också.
Kutym är betalning per 30 dagar netto. Många vill ha snabbare men får det sällan.
Ett knep att få betalt i rätt tid är att även skriva "Förfallodag 2011-xx-xx", finns blanketter med plats för det också.
Annars finns det mallar i ditt Office-program, bara korrigera och printa. Glöm inte din kopia.
Enligt gjorda undersökningar bland företagare är skattemyndigheten den myndighet som är lättast att ha att göra med. Jag har fått mycket gratisråd som annars en revisor tar betalt för. Deras kollegor på Kfm kan tala om från början om du kan räkna med att få betalt. Kostar heller inte mer än ett telefonsamtal.