Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spåntak men med aluminiumburkar!  (läst 6824 gånger)

nico75

• Gäst
SV: Spåntak men med aluminiumburkar!
« Svar #20 skrivet: 19 okt-11 kl 20:16 »
Jag vet vem jag ska höra av mig om jag saknar nummerplåten :) på bilen

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 19 okt-11 kl 20:31 »
Jag har inte tänkt direkt i några djupare banor i detta, men man kanske skulle nita fast dom först som remsor i varandra, innan man lägger dom på taket..?

Eller så tar man tigen och svetsar ihop alla småbitarna till stora sjok  ;)

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #22 skrivet: 19 okt-11 kl 21:48 »
Det kommer dock att gå åt några he:,]£$ massa skruvar för att få så små plåtbitar att sitta fast stadigt, vanlig spik ska man ju inte ha om man inte vill att det ska läcka.

De lappar ju över varanda det skall ju inte läcka.

Därför skulle ju jag vilja att varje plåtbit satt fast i både överkant och underkant.

Kanske falsa? men vilket sabla jobb med små burkar......

Vad tror ni om den värmande effekten hos ett sådant tak? Kanske kan bli för hett också?

Kondens under?

Vid korrekt överlappningsteknik borde väl inte spiken behöva vara tätad

T.o.m. så att vid läggning av spåntak skall spiken tillåtas rosta. Då tar takmtr och spik slut samtidigt och man slipper dra ut 1 miljon spik. Man tar en barkspade och skyfflar ner hela skiten.  Sågat spån, hyvlat spån och klyvt spån har olika hållbarhets tid....

Säkert ett mycket roligare (och snyggare) projekt att hitta en stock med fina fibrer och klyva ut spån istället.

Står också gamla spån-hyvlar i lador och skjul hos gamla gubbar. Man kan få en trevlig bekantskap på köpet!
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 20 okt-11 kl 13:55 »
Om man vill att plåten ska sitta fast i både överkant och underkant så blir det ju ej överlappade hål i plåten, då krävs det klockspik eller farmarskruv som har en gummitätning.

Att falsa så tunn aluminiumplåt är ju ingen höjdare oavsett storlek.

Spåntak... nja, klyvda och tjärade a´la stavkyrkemodell är ju bra men annars är det mycket väsen för lite ull som kärringen sa när hon klippte grisen.

Spåntaket var ju en fattigmanslösning istället för plåt eller tegel (jodå, olika varianter av plåttak har faktiskt funnits sen medeltiden men då var plåt, som regel bly eller koppar, otroligt dyrt och inget för vanligt folk) men idag har vi ju bättre hus än så.

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 okt-11 kl 14:12 »
Eller så tar man tigen och svetsar ihop alla småbitarna till stora sjok  ;)
Skulle tro att dom flesta går bet på att svetsa sådan plåt med tigg eller gas  :)

anlet

• Närke
« Svar #25 skrivet: 20 okt-11 kl 16:13 »
Ett problem kan vara att överlappningen läcker på vårvintern, då det är isigt vid nederdelen av taket och smältvattnet inte kan rinna av taket. Det kryper då upp baklänges under överlappningen med resultat att taket börjar läcka. Det hela beror naturligtvis på taklutningen och storleken på överlappningen

Sjaunja

• -
« Svar #26 skrivet: 23 okt-11 kl 12:40 »
Detta är ett tak av lock till tunnor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser