Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  honung och borrmaskin  (läst 3568 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
honung och borrmaskin
« skrivet: 26 okt-11 kl 20:08 »
Ni vet att pizzeriorna inte får röra sin tomatsås med borrmaskin utan att miljö och hälsa har stoppat detta. Vad jag förstog av artikeln får man inte använda maskiner till mat som ej är avsedda för detta.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: honung och borrmaskin
« Svar #1 skrivet: 29 okt-11 kl 01:32 »
Var det för att maskinen inte var speciellt till verkad för ändamålet , eller pågrund av att kol damm kan hamna i honungen ?

eller att man använde samma bormaskin till a borra i vägen?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 okt-11 kl 08:26 »
Det skall vara maskiner som går att rengöra/sprita med rätt IP klassning dedicerade för livsmedel.
En omrörare är en sådan maskin i vår verksamhet.
Nu har jag omrörare, tappmaskin och rundbord och följer Livsmedelsverkets direktiv om handhavandet av livsmedel. Det kommer att bli betydligt strängare framöver.
Idag klarar jag en audit vid slungning och tappning. Maskiner, kärl, klädsel, hygien och miljö.

För producenter upp till 1 ton är det bara att göra en egenkontroll och visa upp den på honungsbedömningen och ha genomfört allt inklusive bedömningen av honungen.

Men alla kommer inte dit till sin lokala förening. Många etablerade i branschen säljer smaksatt honung utan tillstånd och kontroll. Man följer inte direktiven.
Hur många har anmält sin primärproduktion av de som levererar större mängd honung.
Kollar HF att dessa är anmälda till länsstyrelsen som primärproducenter?

All slungning och försäljning av bulkhonung är primärproduktion.
35 kupor (snittet) och du är där.
1 kupa och du tillsätter essenser för försäljning på burk och du har passerat direktiven.
Allt för många som tydligt vet att de inte står under kontroll bryter mot detta med tillsatser.

Idag hjälper det inte med att sätta en strut på vispen för koldamm etc.
Miljökontorets tanter är omutliga, men man kan uppehåla/distrahera dem länge med kaffe och bullar.

Här kommer länken till bilden från säker honung. Heja Sverige!
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120739.msg1109829#msg1109829
« Senast ändrad: 29 okt-11 kl 09:05 av Sten-Åke Lindell »

Curt

« Svar #3 skrivet: 29 okt-11 kl 15:29 »
1 kupa och du tillsätter essenser för försäljning på burk och du har passerat direktiven.
Allt för många som tydligt vet att de inte står under kontroll bryter mot detta med tillsatser.

I Livsmedelsverkets vägledning om honung och producenters leveranser av små mängder honung http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/V%c3%a4gledning_om_honung.pdf kan man hitta vilka regler som gäller för var och en. Punkten 9.4.6 är ganska intressant. Här handlar det om beredning av animaliska livsmedel med honung som huvudingrediens. Skall man hårddra texten, så går det inte att köpa en burk SBR honung för att göra levande ymp till sin honung. Man kan inte heller skaffa ymphonung från någon annan. Att sätta till honung från andra biodlare är ett exempel på beredning. Detta är inte primärproduktion utan omfattas av HACCP och livsmedelshygien. Sådan verksamhet ska vara registrerad hos den kommunala kontrollmyndigheten.
Nu blev plötsligt många små biodlare kriminella.
Om all honung går åt i det egna hushållet så gäller inga regler, men man får inte ens ge bort en burk.
« Senast ändrad: 29 okt-11 kl 16:10 av Curt »

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-11 kl 17:16 »
Jag tar själv använt min brors burk till att bereda ympen, resultatet blev skitbra. Då frågar man sig varför man har regler och direktiv som är omöjliga att kontrollera.
Regelverket är kanske lite för komplicerat och många hamnar i ett catch-22 hur man än gör.
Ett regelverk som få respekterar är inget bra regelverk.

Curt

« Svar #5 skrivet: 29 okt-11 kl 18:15 »
Jag tar själv använt min brors burk till att bereda ympen, resultatet blev skitbra. Då frågar man sig varför man har regler och direktiv som är omöjliga att kontrollera.
Regelverket är kanske lite för komplicerat och många hamnar i ett catch-22 hur man än gör.
Ett regelverk som få respekterar är inget bra regelverk.
Ja det var lite av det jag ville visa på. Låt oss fortsätta med sunt förnuft och vara kriminella.

Lars i skogen

« Svar #6 skrivet: 29 okt-11 kl 21:46 »
Det är Miljökontoret (eller motsvarande) i varje kommun som sköter tillståndsgivning och kontroll av livsmedelsproduktion. Hur de gör den bedömningen kan vara olika från fall till fall, dels finns det olika nitiska kontrollanter, men lika ofta beror nog en bedömning på ett övergripande intryck, och ofta är det lika mycket en bedömning av personen som driver verksamheten som av lokaler och annat. Här kommer det sunda förnuftet in, kan man visa att man är en vettig person som har tänkt på vad och hur man gör, så godkänner kommunen i de allra flesta fall.

MEN! Det är alltid producenten som är ansvarig för sin produkt, dvs om det händer något dåligt med den så duger det aldrig att hänvisa till att man har en godkänd livsmedelslokal, utan ansvaret är ditt. Också på det sättet bygger det mycket på sunt förnuft med andra ord.

Om någon har struntat i att registrera att man smaksätter en hink honung om året spelar därför knappt nån roll. Möjligen slipper de betala nån tusenlapp eller så i kontrollavgift, men det bryr inte jag mig om. Jag tycker att det är intressantare att fundera på vad jag kan göra bättre än att påpeka hur dumma alla andra är.

Och nej, för att en kommun sagt till en pizzeria att de inte får använda en borrmaskin innebär det INTE att alla biodlare är förbjudna att göra det. Så forsätt lugnt med det ni som gör så, så länge ni känner er säkra på att det inte förstör honungen på något sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser