Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  känner sig hönor ruggiga när de ruggar?  (läst 1194 gånger)

karsan

• Södermanland
känner sig hönor ruggiga när de ruggar?
« skrivet: 27 okt-11 kl 13:39 »
'Känna sig ruggig' är ett uttryck jag använt mig av långt innan jag blivit med höns. Alltså:  Man vill helst sitta still i ett hörn med en filt och en kopp varmt te. Inget särskilt intresse för omgivning. Ingen större matlust.  Precis så verkar mina hönor som ruggar, fast filt och te har jag i ärlighetens namn inte försökt.  Visst kan de gå ut och krafsa i trädgården efter mask, men i övrigt är de stillsamma och reagerar knappt när jag kommer med dagens läckerheter. Tystlåtna, rätt ointressade av vad de andra har för sig. Sitter länge och hänger, i klump, men ändå var och en i sin egen värld, ungefär.

Stämmer det på era höns också?  Är det därifrån uttrycket 'känna sig ruggig' kommer?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: känner sig hönor ruggiga när de ruggar?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-11 kl 15:52 »
Mina damer känner sig riktigt kymiga när dom blir mer eller mindre nakna och ett par dagar när det är som pinnar  växer ut istället för fjädrar. Dom vill inte hålla in vingarna till kroppen riktigt. Gömmer sig i buskarna eller stannar inne .Är lite avsides
 - Jag tror det gör ont  :) Vet själv hur det känns när håret varit uppsatt och man släpper ner det. Det känns i hårbotten  ;) tänk att ha det över hela kroppen i flera dagar  :P
Herrarna upplever jag inte lika känsliga men så ruggar dom inte hos oss lika häftigt ..Tappar rumpfjädrarna och inte kan smälla med  vingarna lika hårt en period men det tycks inte bekomma dom lika mycket.  Men så har dom  mycket att hålla reda på och simultankapaciteten kanske inte är på topp även hos fåglar av handjur  ;D
Ibland är det roligt att tänka lite i Disney former..

Mer tror jag :
Man kan inte fly/flaxa/hoppa upp om inte alla under fjädrar och vingpennor fungerar.svårt att styra  Blir alltså ett lättare byte.Det gäller att ingen ser mig. Svårare att reglera temperaturen vill då inte slösa energi .
Kloka djur   :)
Samma fenomen upplever jag med hästarna när dom fäller..(Armen ställde ju sina hästar mer eller mindre under den perioden )  Dom har ju samma kropps storlek i förhållande till hjärna som en höna.

Kul att du tog upp ämnet har själv tänkt/kännt mig som en "rugg uggla" ibland denna årstid
     MvH Cokett

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser