Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  John Seymour  (läst 3710 gånger)

melongurka

• Västergötland
John Seymour
« skrivet: 30 okt-11 kl 13:39 »
Har fått erbjudande om att köpa John Seymours bok om självhushållning. Vad har ni för erfarenheter av denna bok och hjälper den er i vardagsarbetet.

Huggorm

• Gäst
SV: John Seymour
« Svar #1 skrivet: 30 okt-11 kl 13:45 »
Ganska trevlig bok som kan ge mycket inspiration. Skriven för engelska förhållanden visserligen, men mycket är ju likvärdigt med Sverige. Helt klart en bok man bör ha om man är intresserad av självhushållning.

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 okt-11 kl 13:53 »
Har fått erbjudande om att köpa John Seymours bok om självhushållning. Vad har ni för erfarenheter av denna bok och hjälper den er i vardagsarbetet.
Klipp till fort som tusan innan någon annan får chansen!
Den går inte att få tag på idag.
fantastisk, rolig, inspirerande, en bibel

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 14:08 »
Har själv denna bok och jag tycker den är super kul att läsa. Vissa saker får man ta med en nypa salt, men överlag så är det en mycket bra bok med många tips och råd till självhushållaren.

Så slå till direkt, den finns som sagt inte att få tag i!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-11 kl 14:19 »
man kan ju även höra av sig till förlaget : Albert Bonniers förlag

Självhushållning - En handbok - En idébok   John Seymour   1979   Engelsk titel; The complete book of self-sufficiency (1976). ISBN 91-0-042965-1. 256s. Med skyddsomslag.   

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 30 okt-11 kl 14:27 »
En och annan översättning av verktygens namn till svenska är helt uppåt väggarna. Men en liknande bok finns ej och är mycket kul att titta i pga. dess bredd och de många verktyg inom alla områden som finns.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-11 kl 14:56 »
Jag har den :) Och skulle inte för några pengar i världen sälja den, den mest inspirerande av alla självhushållningsböcker :D Har du nu möjlighet att köpa ett exemplar, så slå till. Skulle du ångra dig finns det alltid köpare.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #7 skrivet: 30 okt-11 kl 14:57 »
Vad väntar du på KÖÖÖP! Har varit en inspirationskälla i 30 år för mig. Dessutom fruktansvärt underhållande. Precis som som Znibban kallar jag detta Bibeln.
Min bästa ägodel är min vedspis!

melongurka

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-11 kl 18:53 »
Förstod att den var bra och nu är det bekräftat, tack ska ni ha. :)

Znibban

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 nov-11 kl 16:53 »
man kan ju även höra av sig till förlaget : Albert Bonniers förlag

Självhushållning - En handbok - En idébok   John Seymour   1979   Engelsk titel; The complete book of self-sufficiency (1976). ISBN 91-0-042965-1. 256s. Med skyddsomslag.
Jag tror den är slut och inte trycks om mer  :'(

Händig Man

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 nov-11 kl 16:55 »
man kan samla ihop ett gäng med personer och sen skriva till förlaget så kan man få dem att trycka upp fler, jag har gjort det med ett förlag med en bok som inte gick att få tag i och det funkar

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 01 nov-11 kl 17:18 »
En bibel  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

melongurka

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 nov-11 kl 19:08 »
Idag kom boken. Jag har tittat lite snabbt i den men just nu har frun lagt beslag på den. Och hon verkar fastklistrad så vi får väl se när det blir min tur :)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #13 skrivet: 02 nov-11 kl 19:18 »
Jag önskade mig den i tonåren någon gång när den kom ut och den hänger ännu med efter så många år. Bästa bok jag har och jag bläddrar ofta i den. Den har fått mig att leva det liv jag lever idag. Instämmer med alla andra, min bibel.

Grattis till boken  ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Nena

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 02 nov-11 kl 19:21 »
Jag tror den är slut och inte trycks om mer  :'(
Finns på engelska att köpa på Adlibris :) Rekommenderar också Paul Heineys bok Det goda enkla lantlivet - slut på svenska- men finns på engelska att köpa. Annars kan man ju låna den på bibblan, finns den inte på ditt bibliotek så be dem fjärrlåna (säger jag som är bibblatant ;))
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #15 skrivet: 02 nov-11 kl 19:25 »
Rekommenderar också Paul Heineys bok Det goda enkla lantlivet

Japp den har jag också. Inte fullt så utformlig som John Seymores men ändå mycket trevlig och fina bilder.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Gummiankan

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 03 nov-11 kl 11:15 »
Vill tippsa om att ringa runt till alla antikvariat du kan, hittade Seymours självhushållning för 110:-  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser