Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bör jag va orolig? Nu är jag orolig... :(  (läst 2719 gånger)

FM

• Skåne
Bör jag va orolig? Nu är jag orolig... :(
« skrivet: 03 nov-11 kl 17:12 »
Har läst värpnöd/förstoppningstrådarana. Så här är det att för 3 dagar sedannnär jag gick för att ge lite godis till hönorna så såg jag att Hedvig gick runt lustigt. Misstänkte direkt att hon försökte få ut ett ägg, men hon var ju inte i redet så... misstänksam... När jag kom in plocka jag upp henne och ett ägg var på väg ut, så jag hjälpte henne lite, plopp och det var ute. Men hon kändes inte helt ok. Så jag gick ner efter ca två timmar och satt och observerade, då satt alla på pinnen. På pinnen började hon trycka ut ett ägg till. Satte ner henne på golvet och hon fick ut det. Ett skinnägg.  Nu har hon inte värpt sedan dess?? Bör jag spola lr?? Orolig!

Idag; Stackars lilla Hedvig. Gick ner en sväng på kvällen för att kolla till dem. Hedvig har värpt sittandes på pinnen två gånger senaste veckan. Kände på mig att det kunde hända ikäll igen. Nu var hon kletig i rumpan när jag kom ner. Så jag tog henne under armen upp till sadelkammaren, gjorde ren henne och spruta lite saltlösning. Sen såg jag att ägg var på väg, så satte henne i bur, gick in koka saltlösning. Ute igen hade hon värpt ett halvhårt skinnägg med svans. Såg ut som när man snurrat en plastpåse med något i. Spolade nu henne och satte in henne i buren. Rann ut sallösning, äckel, illaluktande vätska och lite blod  :-\
Nu sitter hon torrt varmt med mat och vatten. Kan jag göra något mer än att avakta tills imorn?

MVH/FM orolig
mvh
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 22:02 av FM »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
SV: Bör jag va orolig?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 17:16 »
Det kan vara så att det första ägget inte kom ut dagen innan, sen tillverkade hon ett till under dagen, men det fick inte skal pga något.. Så jag skulle inte vara så orolig, men håll henne under uppsikt!

Lycka till Mvh David

FM

• Skåne
SV: Bör jag va orolig?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 17:38 »
Tack David för svar! Blir bara lite orolig nu igen när det två dagar men det kan ju va normalt oxå. Ibörjan när hon komm hit satt hon i sadelkammarn med sina kompisar nu har de flyttat ut i hönshuset och där mycket mörkare så hon kanske drar ner på värpningen? Jo jag håller extra koll på henne.

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
SV: Bör jag va orolig? Nu är jag orolig... :(
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 22:03 »
Hjälp... Läs ovanstående påbyggda första texten  :(

mvh

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 17 nov-11 kl 22:33 »
Låter som hon har äggledareinflamation. Jag skulle nog satsa på att försöka få tag i antibiotika till henne. Du har väl veterinärkontakter  ;) Baytril  brukar man ge, är inte 100% säker på dosen men har för mig att min höna blev ordinerad 5mg/kg (som till hund och katt) ko och gris ger man ju en lägre dos/kg så kolla med dina böcker  ;)

Hoppas att hönan Hedvig kryar på sig!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 nov-11 kl 23:37 »
Åhh tack för svar!
Jo vetrinärkontakter har jag  ;)
Jag har ej sådant Baytril hemma... Skriver vet ut sådant utan kolla?
Hoppas hon lever i morgon.  Ska ut snart och kolla till henne.

MvH/Fm

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 17 nov-11 kl 23:53 »
Jag har ej sådant Baytril hemma... Skriver vet ut sådant utan kolla?
Nej och gör din vet det.. om ni inte känner varandra väl  >:D Byt veterinär
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 nov-11 kl 00:21 »
Ja, nu är det bara att få tag i en som kan fåglar... där har jag inte riktigt någon. Nä, vet brukar inte skriva ut utan att kolla.
Själv är jag nästan hundra på någon form av infektion.
MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser