Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg??  (läst 1636 gånger)

ullabulla

• Norrbotten
Hur många ägg??
« skrivet: 03 nov-11 kl 14:33 »
Hej!

Jag ska bygga ett nytt hönshus till våren och får plats med mer höns  ;D
Jag har ingen äggkläckare för tillfället men ruvvilliga hönor som jag tänkte använda mig av, har tidigare bytt ut ägg och lagt till ägg, det har fungerat bra, hönorna verkar inte bry sig ett dugg bara dom har ägg att ruva.

Nu är jag sugen på maraner eller araucana, min fundering är: Hur många ägg kan man lägga under en dv kochin? Jag tänkte beställa ägg på posten och trots dom är av bästa kvalité när dom åker så är dom ju oftast inte det när dom kommer fram pga posthanteringen så kan man ju vänta sig ett sämre resultat och därför så vill jag ju lägga in så många som möjligt.
Så vad tror ni, hur många ägg är vettigt att lägga in under en lite dv kochin?
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

David97

• Gäst
SV: Hur många ägg??
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 14:45 »
Hej! Araucana lägger ganska stora ägg.. (dessutom grön/blå hoppas jag du vet) O under en dv kochin höna kan du nog få runt 6-7 ägg (?)
Kanske mindre! O att köpa ägg på posten är sisådär.. Som sagt, dom kan vara jätte bra när dom lämnar, sen beror det på hur bra
dom packar äggen. Linkoso är jätte bra på packa ägg, hon har nog både araucana o maran... Men sen när dom kommer lägg inte äggen uinder hönan direkt, utan låt dem ligga o ''vila'' en dag, och vänd dom på kvällen, sedan på morgonen, så lägger du under dom på eftermiddan.. Men hör med Linkoso!

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 15:17 »
Tack för svaret ;D
Det är just äggfärgen jag vill åt ;)
Jag har beställt på posten tidigare om åren men använt mig av kläckare..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 04 nov-11 kl 19:00 »
Araucana lägger faktiskt förhållande vis små ägg, ca 50g. Du får nog in i alla fall 8 sådan under en dv Kochin
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 10 nov-11 kl 12:27 »
Oj 8 st.. ;D ;D ;D
Tack för svaret

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 2 användare
yellgar, HarshalJ

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser