Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bostadsrättföreningslagen - Frågor  (läst 3629 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Bostadsrättföreningslagen - Frågor
« skrivet: 04 nov-11 kl 18:08 »
Finns det nån som kan BRF-lagen?
Vår styrelse är helgalen.  Nu senast har av 5 styrelseledamöter bara 3 kallats på ett styrelsemöte där de tre tog beslut om att köpa in en lägenhet som varit dödsbo sedan i våras.  Förra året höjde de hyran med 50%.
Ordföranden hade sina egna barn som målade ett hus. Förra året samma sak för sin dotter som fick svarta pengar för målning.  Protester på årsmötet där ordföranden inte va med. 

Antar att man kan anmäla svartjobb till skatteverket. Naturligtvis kan vi inte ge styrelsen ansvarsfrihet för det sista.  Föreningen har egentligen inte pengar för att köpa in lägenheter.  Frågan har aldrig kommit upp. 
Jag vet att man kan sammankalla till extra årsmöte.  Men nu är det mitt i vintern nästan och det här har de planerat för att kritiken skall kallna till nästa årsmöte.    suck suck
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

malarmaster

• Småland
SV: Bostadsrättföreningslagen - Frågor
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 18:52 »
kan inte så mycket om just bostadsrättsföreningar men då jag suttit i många olika styrelser genom åren o varit med om att skriva stadgar i olika sammanhang så vet jag lite om hur föreningslivet funkar,stadgar brukar vara rätt likartade.
 i din förening finns ju stadgar som måste följas,det skall ordföranden o sekreteraren tillhandahålla medlemmen på förfrågan,är det en HSB förening finns de också på deras kontor samt troligen på någon hemsida.steg 1 är alltså att läsa vad som står där. är det 5 ordinarie styrelsemedlemmar  o 2 inte kallas(finns det suppleanter/ersättare o blev de kallade?) kan man ifrågasätta om styrelsemötet var beslutsmässigt,om inte gäller ju inte de besluten.
menar du att föreningen betalade svart för målning? det är isåfall ett fall för skatteverket.observera att styrelsen i sin helhet är ansvarig för alla beslut,och i det fallet kan bli ansvariga både juridiskt o ekonomiskt.
steg 2 efter att ha läst vad stadgar säger ta beslut om man vill bråka,du behöver säkert backup från några medlemmar,vad hände med de i styrelsen som inte blev kallade?inga protester?
om du o några till vill bråka, kalla ett extra årsmöte,oftast behövs det ett antal medlemmar för att det skall gå,det blir till att knacka dörr. sedan finns ju risken /turen att ordföranden hoppar av,finns det någon ny kandidat ? Ulf

knöcklan

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 19:20 »
kan inte så mycket om just bostadsrättsföreningar men då jag suttit i många olika styrelser genom åren o varit med om att skriva stadgar i olika sammanhang så vet jag lite om hur föreningslivet funkar,stadgar brukar vara rätt likartade.
 i din förening finns ju stadgar som måste följas,det skall ordföranden o sekreteraren tillhandahålla medlemmen på förfrågan,är det en HSB förening finns de också på deras kontor samt troligen på någon hemsida.steg 1 är alltså att läsa vad som står där. är det 5 ordinarie styrelsemedlemmar  o 2 inte kallas(finns det suppleanter/ersättare o blev de kallade?) kan man ifrågasätta om styrelsemötet var beslutsmässigt,om inte gäller ju inte de besluten.
menar du att föreningen betalade svart för målning? det är isåfall ett fall för skatteverket.observera att styrelsen i sin helhet är ansvarig för alla beslut,och i det fallet kan bli ansvariga både juridiskt o ekonomiskt.
steg 2 efter att ha läst vad stadgar säger ta beslut om man vill bråka,du behöver säkert backup från några medlemmar,vad hände med de i styrelsen som inte blev kallade?inga protester?
om du o några till vill bråka, kalla ett extra årsmöte,oftast behövs det ett antal medlemmar för att det skall gå,det blir till att knacka dörr. sedan finns ju risken /turen att ordföranden hoppar av,finns det någon ny kandidat ? Ulf
Nej åtminstonde blev inte min son som sitter i styrelsen kallad.  Utan fick ett mail igår om vad ordf, kassören och sekr hade beslutat om utan att frågan öht inte hade varit uppe på någon agenda tidigare.  Man uteslöt att kalla de som inte skulle ha gått med på inköpet av lägenheten.

Ja ordföranden tog kontakt med kassören och de beslutade att ordförandens dotter skulle få måla för svarta pengar som bokfördes som arbetsmaterial i redovisningen.  Vi protesterade på årsmötet att inget arbete skulle få göras svart i fortsättningen.  Men detta år har både ordförandens dotter och son (15 år) målat.
 Jag skall uppmana min son att protestera att inte bli kallad och inte heller suppleanterna. 

Det värsta problemet är att vi inte har en bra kandidat till ordförande och inte heller kan vi ha kassören kvar.   

Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-11 kl 21:25 »
låter inte som det är mycket till demokrati o medlemsinflytande här,snarare bör de bytas ut snarast innan föreningen lider ekonomisk skada.varför köptes en lägenhet in till föreningen? försöker man tjäna pengar,driva upp priser för det kan väl inte vara så illa att någon i styrelsen hade ekonomiska intressen i dödsboet?
skaka fram nya kandidater o ge de gamla sparken,en styrelses främsta uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen,bl.a genom att hålla kostnader nere.inte för att berika sig själva. Ulf

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 10:31 »
Hjälp! Fanken vad arg jag blir när jag läser detta >:D Alla i styrelsen SKA kallas till möte, dagordning ska upprättas som sedan ska gås igenom och godkännas av samtliga styrelsemedlemmar.
ang. målning bör offert från några enskilda firmor begäras in för att få ett så fördelaktikt pris som möjligt. Här finns även vissa skattelättnader att få, om det sköts ordentligt. Detta förfaringssätt är undet all kritik. Och inte giltigt enligt stadgarna >:(

Själv skulle jag aldrig tolerera detta, styrelsen finns där som förtroendevalda för SAMTLIGA medlemmar i föreningen. talar av egen erfarenhet som fd styrelsemedlem och ordförande i en stor bostadsrättsförening.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 11:08 »
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.htm

Bostadsrättslagen är hyfsat lättläst om man jämför med många andra lagar, men jag har inte jobbat så mycket med den så är inte så insatt. Kanske hittar du något som kan vara av intresse?

knöcklan

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 06 nov-11 kl 13:02 »
Hjälp! Fanken vad arg jag blir när jag läser detta >:D Alla i styrelsen SKA kallas till möte, dagordning ska upprättas som sedan ska gås igenom och godkännas av samtliga styrelsemedlemmar.
ang. målning bör offert från några enskilda firmor begäras in för att få ett så fördelaktikt pris som möjligt. Här finns även vissa skattelättnader att få, om det sköts ordentligt. Detta förfaringssätt är undet all kritik. Och inte giltigt enligt stadgarna >:(

Själv skulle jag aldrig tolerera detta, styrelsen finns där som förtroendevalda för SAMTLIGA medlemmar i föreningen. talar av egen erfarenhet som fd styrelsemedlem och ordförande i en stor bostadsrättsförening.
Tack Kawachi det är så här arg jag är sedan flera år tillbaka.
Satt tre år i valberedningen där ordförandens sambo naturligtvis var sammankallande.  Och inga möten där vi var tre utan hon frågade oss två andra separat.  Hela valberedningsarbetet gick ut/går ut på att bara fråga om gamla styrelsen ville sitta kvar glöm allt annat, naturlitvis protesterade jag.  Nästa års valberedning ordnade jag telefonmöte med oss tre. Där fick jag iaf bort henne som sammankallande.  I år blev jag så f.bannand att jag avgick och uppmanade sambon att också avgå för jävsituationen.  Icke sa Nicke -om ni inte vill ha mig sa hon men alla satt tysta på årsmötet.  Det blev mycket snack om svarta pengar på årsmötet  och vi upplevde alla som om det beslutades men tror inte att klubbades och protokollet var nåt annat än det som diskuterades.

Protokoll ja.  Det har blivit kutym att ordförande håller lite "styrelsemöte med nån vid sin förstukvist".  Ungefär på två år blev det ungefär ett riktigt styrelsemöte efter årsmötet.  Inga styrelseprotokoll har skrivits förrän nu efter årsmötet.  Suppleanterna skall inte behöva kallas in och det har ju inte behövts heller då inga möten hållits >:D   

Ja suck suck, jag vet välj en ny styrelse men som sagt det skall finnas tillräckligt många medlemmar för detta och ingen vill.  Om ni trodde att vi består av dumma masar. Glöm det, högt skolade akademiker i styrelsen och ordföranden arbetar i hög? befattning inom folkbildningsrörelsen men har blivit sparkad snett uppåt från sin hemkommun.

Är sorgligt medveten om att allt ligger på oss medlemmar :-[ >:D
Måste allt gå via årsmötet eller extrastämma.  Låt säga vad gör man om  årsmötet beviljar ansvarsfrihet till styrelsen?  Svartjobbet som dottern till ordförande gjorde förra året betingar kanske inte så mycket pengar och är lite rädd att en anmälan till skattemyndigheten blir avslagen pga för låg summa. Skall ringa och fråga imorgon.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 06 nov-11 kl 13:08 »
Undrar också om en BRF som söker lån. Räcker det med att rätt firmateckningar eller åligger det banken att få se styrelseprotokoll? 
Det kanske är där skon klämmer för att få lån att man måste ha alla styrelsemedlemmars i godkännande för att de tre själva inte skall bli personligt ekonomiskt ansvariga för lånet. 

Fortsättning följer....

Kawachi

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 06 nov-11 kl 19:27 »
Undrar också om en BRF som söker lån. Räcker det med att rätt firmateckningar eller åligger det banken att få se styrelseprotokoll? 
Det kanske är där skon klämmer för att få lån att man måste ha alla styrelsemedlemmars i godkännande för att de tre själva inte skall bli personligt ekonomiskt ansvariga för lånet. 

Fortsättning följer....

Där beror det på vilken typ av lån som ska tecknas. banken vill ha full insyn i föreningens ekonomiska situation, samt en förteckning på vilken typ av reparationer som planeras inom de närmaste åren. Hos oss gjordes en 4 års plan på all reparation. Sen kan det ju alltid tillkomma oplanerade utgifter på underhållet, som den gången vi fick en rejäl vattenläcka ::)
Styrelsemöten har hållits en gång per månad, där hela styrelsen varit sammankallad. Men min undran är ändå, finns där inga riktlinjer från eran hyresvärd? Har dom inga krav på visst antal möten per år? Själv bodde vi i riksbyggen hus. Hoppas ni får ordning på strulet snart.

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #9 skrivet: 06 nov-11 kl 19:47 »
Läs stadgarna, som någon redan skrivit. De är ju föreningens "lagbok", och ska följas. Om det inte görs är det revisorernas sak att ta tag i det. Ring dem!

knöcklan

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 20:57 »
Där beror det på vilken typ av lån som ska tecknas. banken vill ha full insyn i föreningens ekonomiska situation, samt en förteckning på vilken typ av reparationer som planeras inom de närmaste åren. Hos oss gjordes en 4 års plan på all reparation. Sen kan det ju alltid tillkomma oplanerade utgifter på underhållet, som den gången vi fick en rejäl vattenläcka ::)
Styrelsemöten har hållits en gång per månad, där hela styrelsen varit sammankallad. Men min undran är ändå, finns där inga riktlinjer från eran hyresvärd? Har dom inga krav på visst antal möten per år? Själv bodde vi i riksbyggen hus. Hoppas ni får ordning på strulet snart.
De tre i styrelsen som köpt in dödsbolägenheten vill ta ett lån för detta ändamål.

Vi medlemmar har sedan år tillbaka krävt att få en genomgång av reparationsbehovet.  Men så har inte skett.  Vi är ju själva våran egen hyresvärd ingen äger oss. 
I ett av husen har trossbotten ramlat ner sen länge. Dessutom torpargrunden spruckit och bjälklaget gett sig så att kylan går rakt in.  Hon kan inte använda detta rum.  Det här gäller minst en marklägenhet till.  Dialogen denna hyresgäst, permanentboende, haft med ordförande fick till följd att hon beslutade sig för att sälja. 
En bidragande orsak kan även vara att ordföranden kom men insunationer om äldre kvinnor som inte kan jobba som män" med husen.  Kanske kunde föreningen tänkas ha råd att ta hand om bjälklaget om 10 år."  Det går även från styrelsen en dialog om att det här är fritidsboende och inte permanentboende och som därför bara behöver repareras upp till några sommarmånader.  Kassörens kompis har köpt in en av lägenheterna och i den grunden finns svamp.  Undras om den reparationen går fortare?

När det gäller fritids eller permanentboende säger stadgarna dock ...att åt sina medlemmar upplåta bostadslägenheter för permanent eller fritidsboende under nyttjanderätt för obegränsad tid,... 

När det gäller firmatecknare säger stadgarna "Föreningens firma tecknas av styrelsen i dess helhet.  Styrelsen kan dessutom utse styrelseledamöter att, antingen två i förening eller en av dessa i förening med annan därtill utsedd person, teckna i föreningens firma.
Styrelsen kan utse ledamot eller annan person att ensam företräda föreningen för särskilt angivet fall.
Styrelsen eller firmatecknare får inte utan föreningsstämmans bemyndigande avhända föreningen dess fasta egendom. Styrelsen äger dock inteckna och belåna sådan egendom utan föreningsstämmans hörande.

Jag tolkar det som om att en inköpt  lägenhet (blir då fast egendom?) inte får säljas utan föreningsstämma.   Men som sagt får styrelsen 3 ledamöter utan styrelsemöte där övriga 2 ledamöterna inte kallas och ej heller suppleanter?   

Flera medlemmar både i styrelsen och andra vill inte ha permanentboende. Permanentboende kostar mer pga av sophämtning och snöplogning.  Man vill heller inte ha boende långt ifrån för helst skall folk vara där men inte permanentboende ;D  Och det har blivit mer och mer typ vi vill inte ha äldre kvinnor för de kan inte göra allt jobb.  Det var annorlunda förr när det fanns kompetenta män!  Arbetshelgerna de senaste åren är dåligt planerade.  Ordförande brukar är inte själv alltid med och  utser en annan medlem som arbetsledare.

Att köpa in en lägenhet är antagligen ett försök till att styra vem som blir medlem.  Till den här lägenheten finns en köpare som skulle skriva kontrakt men helt plötsligt ändrade dödsboägarna sig. Kanske fick de motbud av ordföranden när det skulle skrivas kontrakt.  Den kvinnan som ville köpa är permanentboende på byn men medelålders kvinna. 

Vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig. Låta styrelsen göra bort sig ännu mer. Dessutom vet jag inte om lägenheten officiellt. 

knöcklan

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 06 nov-11 kl 21:14 »
Läs stadgarna, som någon redan skrivit. De är ju föreningens "lagbok", och ska följas. Om det inte görs är det revisorernas sak att ta tag i det. Ring dem!
ha ha de är också med i baletten.  En av revisorserna tyckte det var bra med målarsvartjobbet och det skulle vi ju andra aldrig hinna med.  Definitivt stödkompis till ordföranden och den som har hand om arbetshelgerna.  Hans fru är sammankallande i valberedningen och tycker det är OK att fråga om de vill sitta kvar, inget nytt blod här inte bara om nån avlider eller säljer.  Den andra revisoren släkt med släkten till den första och brukar dessutom inte bry sig.  Revisorsupparna kanske en av dem men vill vanligtvis inte bli inblandad i sånt här.

08 högdjursinavel och därför är det inte helt klart att vi kan ställa styrelsen inför att inte få ansvarsfrihet. Finns det nån annan strategi.  Den mentala strategin att inte hälsa på folk hur som helst funkar definitivt inte och inte ens förebyggande ;D

Annamax

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 06 nov-11 kl 21:50 »
ha ha de är också med i baletten.  En av revisorserna tyckte det var bra med målarsvartjobbet och det skulle vi ju andra aldrig hinna med. 

Ursäkta, men HUR kan en revisor tycka att det är bra med svartarbete? Låter inte så seriöst...Hela den här soppan skulle behöva utredas ordentligt, ring till skatteverket och se om de kan hjälpa till kanske?

Kawachi

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 07 nov-11 kl 15:10 »

Inga funderingar på flytt ::) ::) ???

Ursäkta, men HUR kan en revisor tycka att det är bra med svartarbete? Låter inte så seriöst...Hela den här soppan skulle behöva utredas ordentligt, ring till skatteverket och se om de kan hjälpa till kanske?

Kan vara en väg att gå. Dags att ta itu med situationen...

knöcklan

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 07 nov-11 kl 23:11 »

Inga funderingar på flytt ::) ::) ???
Kan vara en väg att gå. Dags att ta itu med situationen...
Nej inga tankar på flytt nej .. men vem vet?

Har talat med Länstyrelsen i Falun idag.  Redan i våras talade jag med folk från Bostadsrättshandboken som redogjorde för att med 1/10 av medlemmarna kan man begära att styrelsen skall kalla till extrastämma och om så inte sker kan man vända sig till länstyrelsen som kallar, under förutsättning att  frågorna klart defineras alltså inte extrastämma för allmänt kackel i hönsgården.

En BRF kan inte ställas till svars från myndigheternas sida om det inte är skattefrågor eller när andra lagar är berörda. Vi sitter alltså i vår egen ....  Möjlighet finns att man till styrelsen lägga ett förslag eller motionera till  årsmötet om särskild granskning bakåt i tiden, 1/10 av medlemmarna behövs även där.  Man kan även erhålla medrevisor som stöd till de av BRF utsedda revisorerna.  Extraårsmöte kan om 1/10 begäras genast efter ordinarie årsmöte.

Har jag fått det rätt?

Skall ringa skatteverket imorgon   

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser