Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Makrobiotik??  (läst 2103 gånger)

maruko

• Gäst
Makrobiotik??
« skrivet: 04 feb-05 kl 04:46 »
Hej hej.

Jag är lite nyfiken på det här med makrobiotik.
Någon med erfarenhet som vill dela med sig lite??

fridens!!

Maruko

suss82

• Gäst
Re:Makrobiotik??
« Svar #1 skrivet: 04 okt-06 kl 12:06 »
Hej hej.

Jag är lite nyfiken på det här med makrobiotik.
Någon med erfarenhet som vill dela med sig lite??

fridens!!

Maruko

Hej:)
Vad är dt du undrar eller vill veta? jag kanske kan hjälpa dig.

martinki

• ljuspunkt
Re:Makrobiotik??
« Svar #2 skrivet: 04 okt-06 kl 20:06 »
Hej,

så vitt jag minns så gäller ris som det ideala livsmedlet med sitt 5:1 -förhållande Kalium:Natrium. Man ska så dela upp all sin näring enligt det 5:1-mönstret i två grupper: Yin och Yang.

Yin = sur, Kalium, socker och frukt
Yang = basisk, Natrium, salt och sädesfrön

Låter enklare än vad det är, för tillberedning av ett Yin-livsmedel kan göra det till ett Yang-livsmedel och vice versa. Det är nog ett vetenskap för sig hur man får ihop en daglig kost enligt ett sånt mönster, tror inte att det går att lista ut "bara så där".

Har också för mig att det är förbjudet i USA att rekommendera denna "diet" då det dog männsikor på 70- och 80-talen i näringsbrist. Skriver inte detta för att smutskasta läran, utan för att "visa" att det är enklare att utveckla en välklingande filosofi än att få till en mångsidig kost utan att riskera underförsörjning av bl.a. B-vitaminer, D-vitamin, järn och Calcium.

Den rena läran har vidareutvecklats och man kan undra (som så ofta) om inte då namnet borde bytas ut samtidigt.

För mig gäller: makrobiotiskt är lika med makroidiotiskt! ;)

Sanningen är någonstans där ute, och jag tror att den består av en blandning av alla ting och alla lärorna. Den gyllene mitten.

Martin
« Senast ändrad: 04 okt-06 kl 20:09 av martinki »

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser